[scheikunde] van suikerbiet naar ethanol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[scheikunde] van suikerbiet naar ethanol

Voor school doen we een proef, we proberen uit suikerbieten ethanol te krijgen, of methanol natuurlijk. Maar nu moeten we daar meer info over krijgen, dus de vraag: "Wat houdt het gistingsproces precies in en wat zijn de verschillen tussen ethanol en methanol." ... alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [scheikunde] van suikerbiet naar ethanol

Dit wordt denk ik verplaatst naar huiswerk en practica, omdat het een practicum is. (Verder zou je topic titel wat duidelijker kunnen, als er 400 topics staan met hulp gevraagd dan wordt het ook niet overzichtelijker)

Het verschil tussen methanol en ethanol, is dat Metanol gestaat uit COOH en ethanol uit C-COOH, dus een extra koolstof (en uiteraard drie extra waterstofjes). Het kookpunt is verschillend en scheelt zo'n 4 graden, en je moet dus heel erg oppassen met het destileren van sommige alcoholen omdat als daar methanol bijzit, je dat niet wil meenemen in je destilaat want van ethanol wordt je dronken en van methanol wordt je dronken en wordt je ook nog eens blind.

Hier vind je alles over alcohol (ethanol en methanol oa):

http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol

en hier vind je dingen over fermenteren. Via de links kom je wel op informatie. Verder is hier volgens mij erg veel over te vinden op internet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fermentation
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [scheikunde] van suikerbiet naar ethanol

Het verschil tussen methanol en ethanol, is dat Metanol gestaat uit COOH en ethanol uit C-COOH, dus een extra koolstof (en uiteraard drie extra waterstofjes).


bijna...Methanol is CH3OH, ethanol heeft inderdaad een extra C. Dat wordt dus C2H5OH. De stoffen die jij (hoogstwaarschijnlijk per ongeluk) noemt, zijn carbonzuren.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [scheikunde] van suikerbiet naar ethanol

Natuurlijk, je hebt helemaal gelijk. Ik snap niet waarom ik dat deed. Ik zat met OH in mijn hoofd en ergens onderweg werd dat COOH. Foutje bedankt. :shock:
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer