Doping

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Doping

Hallo,

Ik wist niet waar ik dit onderwerp moest beginnen dus ben ik het maar hier begonnen.

Ik zit momenteel in het 5de jaar Latijn-Wiskunde (6u) en wij moeten voor school een portfolio maken over Doping in de Sport (voor het vak Wetenschappelijke Vorming).

Een onderdeel van dat portfolio is het bespreken van de verschillende opsporingstechnieken.

Aangezien mijn researchwerk nog niets concreets heeft opgeleverd heb ik besloten om het hier eens te vragen.

Dus weten jullie wat de verschillende opsporingstechnieken van doping zijn?

Alvast Bedankt,

Met vriendelijke groeten

Greg.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Doping

Ze testen gewoon de concentraties van een aantal stoffen die op de lijst staat als (potentieel) doping: http://www.wada-ama.org/en/World-Anti-Dopi...In-Competition/ en http://www.wada-ama.org/en/World-Anti-Dopi...d-at-All-Times/
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Doping

Juist, maar welke technieken worden daarvoor gebruikt?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Doping

Bloed afnemen en kijken hoeveel van het stofje erin zit? Ik neem aan dat TS niet op zoek is naar de klinisch chemische methode wat ze gebruiken voor elk afzonderlijk stofje. Maar misschien ook wel, wordt het verslag alleen een gigantisch boekwerk dat denk ik zijn doel voorbij schiet ;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Doping

Ik vermoede al dat je bewust voor het simpele antwoord ging ;)

Overigens wordt er naast bloed ook in urine gemeten.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Doping

Een aantal voorbeelden van opsporingsmethoden kunnen toch wel genoemd worden. Denk hierbij vooral aan HPLC en GC/MS. Mocht je deze technieken niet kennen dan zou ik je aanraden om even op wikipedia te kijken. Maar laten we vooral niet te veel in detail treden, dit zijn nogal ingewikkelde technieken.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer