Titratie ect.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 30

Titratie ect.

Beste mensen,

ik heb mijn huiswerkopgaves gemaakt, maar zit nog met de volgende opdrachten, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

1) Aan 500mL van een 2,0 10-3 M NaHCO3-oplossing wordt 500mL van een 2,0 10-3 M HCL-oplossing toegevoegd.

geef de reactie vergelijking

NaHCO3 + HCL -> NaCL + H2 + CO2

Bereken de pH van de gevormde oplossing?

Hier kom ik dus niet uit!

2) Bereken de pH- verandering die optreed in bloed pH = 7,35, T = 310K, als door een stofwisselingsstoornis plotseling zoveel zuur zou vrijkomen, dat één procent van het aanwezige HCO3- reageert tot CO2 + H2O. Voor HCO3- geldt: Kz = 8,0 10-7 (bij 310 K).

Deze weet ik ook niet, er staat zoveel informatie in de soms, dat ik niet weet wat ik nodig heb voor de berekening.

3) Zwavelzuur is in de handel als mengsel van 96% H2SO4 en 4% H2O; zoutzuur als een verzadigde oplossing van waterstofcloride (ongeveer 36% HCl) in water en natriumhydroxide als 'pellets' van ongeveer 1 gram per stuk (door opname uit de lucht zijn ze kleverig en plakken enigszins aan elkaar vast).

A)beredeneer waardoor het niet mogelijk is om van deze stoffen een oplossing te maken waarvan de molariteit nauwkeurig berekend is?

B)Op welke wijze is voor de genoemde stoffen de molariteit van een oplossing toch nauwkeurig vast te stellen? Licht toe?

nou mensen, dit is voor mij totaal hocus pocus.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

alvast heel erg bedankt,

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Titratie ect.

Eerst even de basis:

Je reactievergelijking bij 1 klopt niet. Tel het aantal O'tjes eens na bijvoorbeeld. CL bestaat niet: ik neem aan dat je Cl bedoelde. NaCl zal niet in die vorm voorkomen hier, dat blijft gewoon in oplossing.

Hoe ver kom je met de pH-berekening?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Titratie ect.

Je hebt gelijk, foutje gemaakt, tis;

NaHCO3 (s) + HCL (g) -> NaCl (s) + H2O (l) + CO2 (g).

Met mijn pH berekening kom ik;

HCl is een sterke zuur.

NaHCO3 is een zwakke base.

HCl is 2,0 10-3 mmol/L, dit is dus ook 2,0 10-3mmol/l H3O+.

M = n/V = [H3O+] = 2,0 10-3/500mL = 4 10-6 mol L-1.

pH = -log [H3O+] = -log (4 10-6 mol L-1)= 3,4

De pH van de HCl is dus 3,4.

Van de NaHCO3 kan ik geen begin vinden. de Kb van HCO3 volgen binas is 2,2 10-8

En berekenen volgens de Z- en HZ snap ik ook niet, ik begrijp niet hoe ik dit om zou kunnen zetten.

;)

Groetjes

Reageer