Springen naar inhoud

Grafeen

• Log in om te kunnen reageren

yvesvdv

yvesvdv

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2011 - 11:43

Hoe ziet de structuur van grafeen eruit? Zijn dit allemaal cyclische hexanen aan elkaar?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 mei 2011 - 12:35

Linkje: klik
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

yvesvdv

yvesvdv

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2011 - 13:31

ok, bedankt. Maar moest je nu zo een grafeenlaag opplooien krijg je dan toch verschillende onverzadigde bindingen?

En ik vraag me nu ook af hoe je 2 van die opgerolde tubes met verschillende diameters dan in elkaar kunt steken?

Alvast bedankt.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 mei 2011 - 14:19

Misschien nog niet echt een antwoord op je vraag, maar wel eens leuk en interessant om te bekijken.
linkje
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

yvesvdv

yvesvdv

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2011 - 14:39

bedankt is wel interessant maar idd niet echt antwoord op mijn vraag. Ik zoek echt hoe men dit mogelijk maakt om dit te plooien tot carbon nanotubes. zie vorige post

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 mei 2011 - 15:41

ok, bedankt. Maar moest je nu zo een grafeenlaag opplooien krijg je dan toch verschillende onverzadigde bindingen?

Grafeen heeft al onverzadigde bindingen, alle koolstofatomen zijn sp≤ gehybridiseerd. Kijk ook hier even naar de structuur.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

yvesvdv

yvesvdv

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2011 - 16:13

Geplaatste afbeelding

ik probeer mijn vraag iets concreter te stellen: op de tekening bijgevoegd staan er precies cyclohexanen aan elkaar. Klopt het nu dat er in elk van deze cyclohexanen aan elke zijde een dubbele binding is maar dat men die niet tekent omdat ze zowel bij het ene cyclohexaan horen als bij het buur cyclohexaan?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 mei 2011 - 17:06

Het zijn geen cyclohexanen. Het zijn benzeenringen. De reden dat er geen dubbele bindingen getekend staan is dat dat plaatje niet als doel heeft de chemische structuur weer te geven.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

yvesvdv

yvesvdv

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2011 - 17:20

Kunt u mij daar geen link van een plaatje van geven ofzo ik vind dat precies nergens.

yvesvdv

yvesvdv

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2011 - 17:57

nog iets : als dit allemaal benzeenringen zijn, is dit toch enorm toxisch en kunnen ze dat toch onmogelijk gebruiken als nanomedicijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 mei 2011 - 18:38

Er is nogal een verschil tussen benzeen zelf en "een molecuul dat benzeenringen bevat".
Grafeen is in feite een enkel laagje van grafiet. En grafiet bestaat dus ook uit allemaal benzeenringen. Maar als actieve kool (Norit) wordt het gewoon toegediend.

Nu zijn koolstof nanobuisjes wel extreem toxisch. Alleen niet vanwege het voorkomen van benzeenringen, maar vanwege het feit dat het in feite scherpe naaldjes zijn. Ze prikken dwars door een celmembraan heen!

Dat kan ook wel weer een voordeel zijn. Sommige medicijnen, bijvoorbeeld die tegen kanker, halen hun werking juist uit het feit dat ze cellen doden (en dus zwaar giftig zijn).

Ten slotte: Zo ongeveer ieder medicijn dat ik me voor de geest kan halen bevat wel een benzeenring in de een of andere vorm in de structuur.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2011 - 18:57

Ten slotte: Zo ongeveer ieder medicijn dat ik me voor de geest kan halen bevat wel een benzeenring in de een of andere vorm in de structuur.

Is dat niet wat overdreven?

yvesvdv

yvesvdv

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 mei 2011 - 20:22

Weet er dan nog iemand hoe je deze grafeen-layer oprolt een carbon nanotube(SWCNT) en hoe het mogelijk is dat bij MWCNT zo'n 2 opgerolde SWCNT bij elkaar blijven?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 mei 2011 - 22:35

[quote name='Thionyl' post='668165' date='6 May 2011, 19:57']Is dat niet wat overdreven?[/quote]

Bericht bekijken
Weet er dan nog iemand hoe je deze grafeen-layer oprolt een carbon nanotube(SWCNT) en hoe het mogelijk is dat bij MWCNT zo'n 2 opgerolde SWCNT bij elkaar blijven?[/quote]

Je kunt nanotubes wel als opgerold grafeen beschouwen, maar nanotubes ontstaan niet doordat grafeen zich oprolt. Nanotubes worden gevormd door een vonk te laten overspringen tussen grafiet-elektrodes. Grafeen wordt gemaakt door een laagje van van 1 atoom dik van grafiet af te pellen.

2 (of meer) nanotubes in elkaar worden bij elkaar gehouden door Van der Waalskrachten, dezelfde krachten die moleculen van andere stoffen bijeenhouden.

yvesvdv

yvesvdv

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2011 - 08:35

ok en dan vb om ze op te laden met een aminogroep of een COOH-groep is dat dan gewoon een nitrering en een katalytische hyrogenatie voor een aminogroep en voor de COOH een friedel-crafts acylering?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures