Foto van grafeen?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 123

Foto van grafeen?

Als mijn kennis klopt is grafeen één laag bestaande uit een hoeveelheid koolstofatomen, kortom dus een plat vlak met alleen maar koolstof atomen.

Net zag ik deze foto:

Afbeelding

hierbij blijken de witte stukjes de ruimte tussen de koolstofatomen te zijn, het zwarte zijn dus de koolstofatomen

wil dit dan ook zeggen dat we nu atomen kunnen fotograferen? misschien niet gedetailleerd, maar als het een echte foto is, is het toch een foto van atomen.

ik heb altijd geleerd dat atomen veel te klein zijn om met de huidige technologie waar te kunnen nemen, dus ik twijfel zelf erg over of deze foto wel echt is

Berichten: 320

Re: Foto van grafeen?

bron? is dit geen X stralen diffractie patroon van de elektronenwolken rond de atomen in het grafeen "kristal" rooster?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Foto van grafeen?

Gezien de schaalaanduiding is het een microscoop-opname. Het plaatje lijkt sowieso niet op een diffractogram.

Losse atomen zijn al sinds 1990 zichtbaar, toen Donald Eigler uit xenon-atomen de letters "IBM" neerlegde (en zichtbaar maakte) met een Scanning Tunneling Microscope:

Afbeelding

(zie hier)

Tegenwoordig kan men zelfs in moleculen kijken en een idee krijgen over de elektronenverdeling. Zie hier
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Foto van grafeen?

Wel wil ik even zeggen dat een 'foto' hier een groot woord is. We kunnen atomen nog steeds niet waarnemen met zichtbaar licht, dat klopt. Maar we kunnen wel al bijvoorbeeld atomen gaan 'aftasten'. Als je die gegevens verwerkt kun je daar een mooie grafiek van maken, een 'foto'.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.087

Re: Foto van grafeen?

Ik denk zelf dat het een SEM (Scanning Electron Microscopy), of nog waarschijnlijker, een TEM (Transmission Electron Microscopy) plaatje is. Met een TEM worden elektronen door een sample heen geschoten en kun je zo zien waar materie zit en waar niet en kun je zo dus een plaatje maken van je hele dunne oppervlak.

EDIT: De naam van het plaatje, grafeen onder TEM.jpg, geeft het eigenlijk ook al weg...

Reageer