Reactie wel of niet verlopen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Reactie wel of niet verlopen?

Hallo,

kan iemand mij uitleggen wanneer een zuurbase reactie wel of niet verloopt?

ik dacht dat het iets te maken had wanneer een zuur boven de base stond in binas 49, maar ik weet niet welke zuur of base ze bedoelen. Kan iemand mij misschien aan de hand van een paar voorbeelden uitleggen wanneer een zuurbase reactie wel of niet verloopt?

ik ben nu bijv. bij een opgave:

Bereken de pH van 110 mmol natrium-monowaterstoffosfaa opgelost in 1,00 liter water. Hoe weet je eigenlijk dat deze reactie verloopt als je kijkt naar binas tabel 49?

Berichten: 199

Re: Reactie wel of niet verlopen?

itsabeautifulday schreef:Hallo,

kan iemand mij uitleggen wanneer een zuurbase reactie wel of niet verloopt?

ik ben nu bijv. bij een opgave:

Bereken de pH van 110 mmol natrium-monowaterstoffosfaa opgelost in 1,00 liter water. Hoe weet je eigenlijk dat deze reactie verloopt als je kijkt naar binas tabel 49?
Zo zwart-wit ligt het niet, dwz wel of niet verlopen. Bij zuur/base-reacties heeft men het op havo/vwo meestal over twee mogelijkheden: (1) de reactie is aflopend, of (2) er stelt zich een evenwicht in.

- Als een sterk zuur reageert met een sterke base, is de reactie geheel aflopend.

- Als het zuur of de base sterk is, dwz een sterk zuur met een zwakke base of een zwak zuur met een sterke base, dan is de reactie nagenoeg aflopend (dwz voor berekeningen mag de reactie als aflopend worden genomen).

- Als het zuur en de base beide zwak zijn, dan stelt zich een evenwicht in.

Of een zuur of base sterk dan wel zwak is, kun je zien in de Binas-tabel 49: alle zuren (linker kolom) die hoger staan dan H3O+ (en H3O+ zelf) zijn sterke zuren; alle basen (rechter kolom) die lager staan dan OH- (en OH- zelf) zijn sterke basen. Alles wat er tussenin staat zijn zwakke zuren danwel zwakke basen.

Wat betreft de vraag over natriummonowaterstoffosfaat (NaHPO4): in een oplossing daarvan heb je Na+ -ionen en HPO4- -ionen. De natriumionen spelen geen rol (geen zuur, geen base). In Binas 49 zie je dat HPO4- een zeer zwak zuur is (Kz = 4,8 x 10-13) maar ook een zwakke base met Kb = 1,6 x 10-7.

Het ion is als base dus ongeveer een factor 106 sterker dan als zuur. Daarom mag je de som uitrekenen alsof HPO4- alleen als base reageert. Je hebt dus een oplossing van één zwakke base in water en daarvoor heb je - als het goed is - de formule geleerd:

Kb = [OH-]2 / ([base]0 - [OH-])

Als de bovenstaande formule je niet bekend voor komt, moet je nog maar eens in je boeken kijken. Dan zie je ook meteen hoe je de opgave verder kunt uitwerken. Je kunt hier in ieder geval de pOH mee uitrekenen en dus ook de pH (aannemend dat bij de heersende onmstandigheden geldt pH = 14 - pOH).
Elektrochemici doen het vol spanning

Reageer