Hoe lang moet basis zijn van een sportrek?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 10

Hoe lang moet basis zijn van een sportrek?

Dag, ik wil een sportrek bouwen voor optrekoefeningen te doen. Nu vraag ik me af hoe lang de basis moet zijn om mijn gewicht te kunnen dragen (ik kan er niet van uitgaan dat de resultante van mijn gewicht loodrecht naar beneden is, aangezien je soms wat met je benen zwaait. Maar dit zal maximum 30° van loodrecht kunnen bedragen.

Ik denk dat mijn zwaartepunt ongeveer in het midden moet liggen, dus in de helft van mijn lengte?

Ik heb geen idee van hoe dit zelf uit te rekenen? De bedoeling is dat het rek niet mag omvallen.

Hier een tekening (stabiliserende buis in de breedte weggelaten onderaan in 2e tekening):

Afbeelding

Berichten: 119

Re: Hoe lang moet basis zijn van een sportrek?

Het is niet de bedoeling van het forum dat we jouw een volledige berekening aanleveren, maar opweg helpen om zelf een berekening te maken.

De horizontale kracht die je door het zwaaien uitoefent op de bovenkant wordt aan de onderkant opgevangen op één poot door een verdeelde belasting over de gehele lengte in ideale situatie. Door doorbuiging zul je zien dat de kracht in het einde van de poot opgevangen zal worden.

Door middel van de momenten wet kan je de krachten berekenen.

Weet je de krachten dan kan je via F=spanning maal oppervlak uitrekenen wat voor materiaal en hoeveel je nodig hebt.

Dus maak een start en wij helpen je verder;)
A person who never made a mistake never tried anything new

Make everything as simple as possible, but not simpler.

Albert Einstein

Berichten: 10

Re: Hoe lang moet basis zijn van een sportrek?

horizontale kracht boven op de stang: 105kg*9.81*cos(30)= 892N

moment: 892N*2.2m= 1896Nm ?

Nu zie ik niet hoe ik mijn onbekende kan gebruiken.

Afbeelding

Berichten: 232

Re: Hoe lang moet basis zijn van een sportrek?

Hey Babyjoe,

Als we het eigen gewicht van de constructie even buiten beschouwing laten dan zien we dat vooral de hoek waarin je denkt te swingen belangrijker is (zie bijlage). Jouw gewicht grijpt aan in de buis en werkt in de richting van je voeten. Je kunt dit ontbinden in een horizontale en verticale component. Jouw gewicht wordt bij de stabiliteit tegen elkaar weggestreept. Door het eigen gewicht van de constructie kan de lengte van de stabiliteitsbuis wel iets korter worden. Je zou bijvoorbeeld ook de voet kunnen verzwaren.

Succes!
Bijlagen
201105121626450962.pdf
(55.69 KiB) 131 keer gedownload

Berichten: 10

Re: Hoe lang moet basis zijn van een sportrek?

Bedankt! Het cosinusluik had ik zelf al, maar ik had geen idee dat je eigenlijk vergelijkt tov de verticale component.

Berichten: 232

Re: Hoe lang moet basis zijn van een sportrek?

Ik realiseerde me overigens later nog het volgende, maar wellicht had je dat zelf ook al bedacht.

Als je naar de bijlage kijkt dan zie je rondom je sportrek een groen, oranje en rood gebied.

- Het groene gebied is veilig om in te schommelen.

- Het oranje gebied is veilig om te schommelen afhankelijk van de zwaarte van de constructie. Bij een lichte constructie is dit gebied heel klein.

- Als je in het rode gebied schommelt dan betekent dit dat de kracht uit je horizontale component groter is dan je verticale+eigen gewicht constructie.

Het grappige (en logische) is dat het groene gebied precies ligt tussen het sportrek en een fictieve lijn getrokken tussen de uiteinden van de stabiliteitsvoorziening en de stang waar je aangrijpt. Dus als het sportrek af is kun je eigenlijk precies zien tot waar je veilig kunt schommelen. Zorg dat je tenen niet voorbij de uiteinden schommelen ;-)
Bijlagen
tijdelijk.pdf
(2.14 KiB) 106 keer gedownload

Berichten: 164

Re: Hoe lang moet basis zijn van een sportrek?

Als je hem echt voor eigen gebruik wilt gebruiken kan je ook gewoon een basis pakken die jou zeker af kan. Meer materiaal (kosten) nodig en iets groter, maar minder tijd in het uitrekenen. Ik denk dat als je opzich al een redelijk ondergrond pakt dat hij al niet om valt... Mocht dat dan toch het geval zijn kan je er altijd nog een stuk aan de voet lassen of extra verzwaren.

Berichten: 102

Re: Hoe lang moet basis zijn van een sportrek?

Je hebt een moment aangegeven van 892 * 2.2 Nm.

Je kunt dat opvangen door 2 tegenkoppels te vormen van 446 * 2.2 Nm door de twee hor grondkokers ook 2.2 m lang te maken en aan de einden te verankeren aan de vloer;elk einde moet 44.6 kg opvangen,niet zoveel dus.

De grondkokers moeten dat moment overdragen op de ankerbouten dus kun je de W. van de koker -lijkt me het makkelijkst en meest geschikt-berekenen.

Je zult op het berekend moment wel een veiligheidsfactor moeten invoeren vanwegen de beweging in de stelling ( ik meen dat in de werktuigbouw een factor 3 - 4 (gem 3.5)wordt gebruikt.

Globaal komt de berekening dan neer op W= 3.5M/
\(\sigma\)
180 N/mm2.

De verticale staven zijn twee staanders gelast aan de grondligger en kun je berekenen uitkraging ondersteund door twee schuine kokers.De bovenste hor. vastgelaste ronde (!!) ligger te berekenen met een bewegende puntlast.

Heel theor. alles via bijv. Crossberek. van Hardy Cross.

Technologen op het forum kunnen je op basis van het gemelde vast verder helpen.

Een suggestie om een tegenwicht op de bodem te maken vergt nogal veel materiaal als dit moet worden gevonden in de stelling zelf;verankeren lijkt me het eenvoudigste.Vier schuine tuien aanbrengen aan de bovenzijde is ook een veel gebruikte methode

Berichten: 102

Re: Hoe lang moet basis zijn van een sportrek?

Bij klassiek mechanica staat hetzelfde onderwerp en daar heb ik op gereageerd!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Hoe lang moet basis zijn van een sportrek?

Bij klassiek mechanica staat hetzelfde onderwerp en daar heb ik op gereageerd!
Beide onderwerpen samengevoegd.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 10

Re: Hoe lang moet basis zijn van een sportrek?

Hartelijk dank iedereen, dit wordt het veiligste sportrek van Vlaanderen!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Hoe lang moet basis zijn van een sportrek?

Hartelijk dank iedereen, dit wordt het veiligste sportrek van Vlaanderen!
Vergeet niet te bekijken of elk element afzonderlijk sterk genoeg is. ;) Ik denk dan met bijvoorbeeld aan de buis waaraan je je zal optrekken. (Uiteindelijk kan je hiervoor uitgaan van bestaande rekken.)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer