Fotonen tegen je netvlies?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 134

Fotonen tegen je netvlies?

Voor veel hier misschien een simpele vraag, maar is wat ik dagelijks zie, niet meer en minder dan fotons die tegen mijn netvlies "aanknallen"?

En zoja, wat gebeurt er uiteindelijk met de foton, kaatst deze terug? of gaat het door me heen oid?

En dan verder een aansluitende vraag, ik zocht fotons op wiki en kwam deze zin tegen:



"Een foton vervalt niet en is dus volkomen stabiel. Volgens de speciale relativiteitstheorie staat de lokale tijd van een foton stil, dus een foton krijgt niet de tijd om uiteen te vallen, zelfs als het een eindige levensduur had."


Wat ik dus begrijp is dat fotons een oneindige levensduur hebben, dus het moet wel door me heen gaan of terugkaatsen, wat ik echter niet helemaal begrijp, is dat fotons in vacuum met de lichtsnelheid gaan, maar in een medium wél langzamer. Dan zou toch een foton wel de kans krijgen om uiteen te vallen?

Ik vermoed dat ik ergens het verschil tussen licht en fotons niet begrijp, enig licht hierop zou welkom zijn. Mijn excuses ook als dit in de verkeerde afdeling staat, maar deze leek me het meest geschikte.

dank,

peerd.

Berichten: 7.068

Re: Fotonen tegen je netvlies?

Voor veel hier misschien een simpele vraag, maar is wat ik dagelijks zie, niet meer en minder dan fotons die tegen mijn netvlies "aanknallen"?
Simpel gezegd klopt dat.
En zoja, wat gebeurt er uiteindelijk met de foton, kaatst deze terug? of gaat het door me heen oid?
Het foton wordt geabsorbeerd.
Wat ik dus begrijp is dat fotons een oneindige levensduur hebben,
Dat staat er niet. Een foton vervalt niet. Als je een foton met rust laat dan zal deze een oneindige levensduur hebben. Als je het foton niet met rust laat, bijvoorbeeld door hem tegen een netvlies aan te laten komen, dan houdt het foton op met bestaan.
...wat ik echter niet helemaal begrijp, is dat fotons in vacuum met de lichtsnelheid gaan, maar in een medium wél langzamer.
Dit komt doordat fotonen in een medium geabsorbeerd worden en weer uitgezonden. Dit levert een tijdvertraging op en dat zorgt weer voor de lagere snelheid.

Berichten: 134

Re: Fotonen tegen je netvlies?

bedankt Evilbro,

Ik blijf fotons toch aparte apparaten vinden, ik heb er intussen wat meer over gelezen maar enkele dingen (of de conclusies die ik eruit wil trekken) blijven me enisgzins onduidelijk.



Er is een eigenschap van fotonen - of van doorzichtige materialen - waardoor een foton blijkbaar door glas/water, enz heen blijft reizen en aan de andere kant van het materiaal er weer uit gaat.

Zo ook moet een spiegel, lijkt mij, denk ik de foton terugkaatsen.

Ik ben errrg benieuwd naar wat in deze zin het verschil tussen glas en bv ijzer is, en of het werkelijk te maken heeft met de interactie met de foton dat de 1 doorzichtig is en de ander niet.

Ik heb het gevoel dat dit wel zo is, maar ik heb geen informatie kunnen vinden dat iets over glas of spiegels beschrijft en dit bevestigd of ontkracht. Iemand die mij een beetje op weg kan helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Fotonen tegen je netvlies?

Deze laatste vraag wordt in deze topic al behandeld. Graag in die topic hierop verder gaan.

Reageer