Springen naar inhoud

grootte van iets bepalen van verre afstand?

• Log in om te kunnen reageren

jordi_0071

jordi_0071

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 september 2005 - 17:02

hey, hoe kan je bijv van een planeet ofzo waar we nog niet zijn geweest bereken hoe groot ze zijn?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

peterA

peterA

• >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2005 - 17:05

hey, hoe kan je bijv van een planeet ofzo waar we nog niet zijn geweest bereken hoe groot ze zijn?

Je slaat een stokje in de grond van een meter lengte....en dan....

Flauw grapje ik weet het....
huh?

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 september 2005 - 17:22

Je slaat een stokje in de grond van een meter lengte....en dan....

Flauw grapje ik weet het....

Idd erg flauw, hij is in de richting van: kijk in de atlas. De weermannen weten ook het weer te voorspellen nadat ze de krant hebben gelezen... :shock:

Eerlijk gezegd heb ik zo snel geen idee over hoe het wel zit.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

John Nash

John Nash

• >250 berichten
  • 536 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2005 - 17:31

D.m.v. berekeningen aan het licht dat er vanaf komt (weerkaatsing...anders zie je hem ook niet:P) kan men bepalen op welke afstand iets is. Aan de hand van die gegevens is vrij makkelijk te berekenen hoe groot het zichtbare deel is.

En oja, grootte staat wat netter.

Math

Math

• >1k berichten
  • 1460 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 september 2005 - 17:35

En oja, grootte staat wat netter.

Aangepast!
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

John Nash

John Nash

• >250 berichten
  • 536 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2005 - 17:38

En er zitten nog twee taalfouten in de titel, maar mij hoor je niet hoor. :wink: :shock:

blaze

blaze

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 september 2005 - 19:22

D.m.v. berekeningen aan het licht dat er vanaf komt (weerkaatsing...anders zie je hem ook niet:P) kan men bepalen op welke afstand iets is.

toevallig vanmiddag gelezen:

voor dichtbijstaande sterren: die bewegen relatief door de aardrotatie. als je kan berekenen welke baan ze schijnbaar volgen, kan je berekenen hoever ze staan. voor planeten geldt hetzelfde.

voor verder afgelegen sterren(stelsels): indirecte methode.
er bestaan verschillende soorten sterren (blauwe gele witte rode e.d.). Dit hangt af van hun uitgestraalde lichtintensiteit. Deze verzwakt naarmate het licht meer afstand aflegt. Als we van sterren weten wat hun uitgezonden lichtintensiteit is, en hoe deze intensiteit verzwakt*, kunnen we berekenen hoe ver ze staan.

* dit kan je doen via de eerste methode: je weet hoe ver een bepaalde ster staat, en welke intensiteit ze uizendt, en welke je ontvangt, dus kan je een verband leggen tussen afstand en verloren intensiteit.

met dank aan meneer Hubble

Louis

Louis

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2005 - 18:29

* dit kan je doen via de eerste methode: je weet hoe ver een bepaalde ster staat, en welke intensiteit ze uizendt, en welke je ontvangt.

Hoe weet je het verschil tussen wat je uitzend en wat je ontvangt?
DMV andere straling dan het zichtbare licht?

Louis

blaze

blaze

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 september 2005 - 18:53

bepaalde typen sterren zenden altijd dezelfde lichtkracht uit. Als we er zo een hebben die dicht genoeg staat, kunnen we dat verband tussen afstand, relatieve en absolute lichtkracht vinden (want we kunnen de afstand berekenen)

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 29 september 2005 - 00:29

Voor veel sterren is de parallactische verschuiving erg handig om te gebruiken ( http://en.wikipedia.org/wiki/Parallax ). Voor planeten in ons zonnestelsel kun je de afstand bepalen door gebruik te maken van hun omlooptijd rond de zon (te meten door de planeet een tijdje te volgen en een baan op te stellen) en daaruit de parameters van hun baan te halen. Gecombineerd met de aardbaan en wat meetwerk kom je dan op de momentane afstand aarde - [planeet] uit. Teruggekaatst licht van planeten is minder nuttig, omdat er zo'n grote verscheidenheid is in albedo van objecten die zelf geen lichtbron zijn (maar het slechts weerkaatsen). Een maantje van Saturnus bijvoorbeeld, Phoebe, heeft een albedo van 0.05 in zichtbaar licht. Dat betekent dat het maantje slechts 5% van het ontvangen zonlicht terugkaatst. Het maantje is dus verrassend lichtzwak voor een object van die grootte, waardoor je, puur gebaseerd op lichtmetingen en uitgaand van een albedo van bijvoorbeeld 0.5 (je kent de aard van het oppervlak nou eenmaal niet als je zo ver weg bent!), zou denken dat hij veel verder weg staat. Hierbij heb ik het feit dat je kunt zien dat het maantje om Saturnus heen draait maar even weggelaten - die waarneming geeft je natuurlijk al een heel wat betere afstandsschatiing vanaf aarde!

• Gast

Geplaatst op 10 oktober 2005 - 11:25

Je leest wel eens "de maan was zo groot als een voetbal", of "het vliegtuig was een stipje". Iedereen(?) herkent dit. En is het onzin? Of niet?
Hoe komt het dat wij ons iets kunnen voorstellen bij zo'n aanduiding?
Ik heb veel "slimmerds" bovenstaande vraag gesteld, en doorgaans wilden ze er geen uitspraak over doen, of ze werden boos!
Mijn eigen onderzoeksresultaat gaat in deze richting:
"Wij projecteren datgene wat we zien in het 'oneindige' op een scherm op circa 25 meter afstand. Hun grootte relateren wij dan aan voorwerpen binnen onze belevingswereld. Onze belevingswereld is kennelijk niet groter dan 25 meter"
Wat denken jullie hiervan?

• Gast

Geplaatst op 10 oktober 2005 - 11:41

De proef ging als volgt.

Op een vakantie liep ik met mn toilettas buiten (ongeveer zo groot als een voetbal). Dr was een mooi strak maantje.
Ik heb toen mn tas op een paaltje gezet. En ik liep vervolgens zover terug dat de maan net zowat afgedekt werd door de toilettas. Die afstand was ongeveer 25 meter. Ik vond dat de maan ongeveer zo groot was als mijn toilettas (of als een voetbal).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures