Springen naar inhoud

Richtingsafhankelijke binding

• Log in om te kunnen reageren

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 mei 2011 - 09:50

Hallo,

Ik was net een cursus aan het bekijken, en ik kwam daar tegen: ionische bindingen zijn richtingsonafhankelijke bindingen, covalente zijn richtingsafhankelijk. Wat bedoelt men daar net mee?

Doelt men erop dat bij een covalente binding, zoals bijvoorbeeld in water, de binding niet zuiver covalent is maar polair covalent? Dat lijkt me wat vreemd geformuleerd dan.

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 mei 2011 - 09:55

Wat men bedoelt is dat een ion in alle richtingen even sterk bindt; een ionbinding is in feite niets meer of minder dan electrostatische aantrekking tussen geladen bollen.
Een covalente binding kan slechts in bepaalde richtingen worden gevormd.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 mei 2011 - 10:14

Bedankt! Een metallische binding is dan ook richtingsonafhankelijk?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 mei 2011 - 10:44

Klopt, het is in principe ook een elektrostatische aantrekking tussen de positieve metaalionen en de negatieve elektronen uit de 'elektronenzee'
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures