Limiterende sterkte door verbinding?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Limiterende sterkte door verbinding?

Hallo,

Bij het berekenen van de krachten die werkzaam zijn op de in druk belaste elementen in een uitkraging, opteerden we om een kokervormig profiel te gebruiken, dat is ruimschoots bestand tegen knik. Aangezien de opdracht is om een vakwerk te realiseren, mag er nergens moment worden overgedragen, en dus moet er een oplossing worden gevonden voor de scharnieren: de kokers mogen immers niet tegen elkaar komen, want dan dragen ze net wel moment over.
knooppunt.PNG
knooppunt.PNG (10.44 KiB) 389 keer bekeken
Hierboven zie je hoe we het probleem denken op te lossen. De verstevigende stukjes zijn gelijmd, en de afschuifspanning zou geen probleem vormen, bij falen scheurt niet de lijm, maar het hout er net naast (mdf).

Nu vraag ik me af of de sterkte van de constructie dezelfde blijft door een knooppunt als bovenstaand, immers lokaal is er geen koker, en we hebben de krachten toch berekend voor een kokerprofiel. In stuik zie ik geen gevaar, want dat verandert niet. Maar denken jullie aan andere faalmodi die nu wel van toepassing zouden worden?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Limiterende sterkte door verbinding?

komen er ooit zijdelings krachten op?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Limiterende sterkte door verbinding?

Neen, er worden zijdelingse stutten voorzien tot de last enkel verticaal aangrijpt. De constructie is dus in benadering 2D.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Limiterende sterkte door verbinding?

De kleine stukjes verbindingen moeten wel degelijk worden gedimensioneerd. Ik denk dan aan:

- uitstuiken bout

- afschuiven bout

- afbreken plaat

- ...
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 232

Re: Limiterende sterkte door verbinding?

Als de opdracht is om een vakwerk te realiseren dan moet je geen scharnierende verbindingen maken. Ik weet dat je een vakwerk wel met scharnierende verbindingen berekent, maar in de praktijk werkt dat niet.

Doordat de scharnieren een grotere mate van vervorming toestaan ontstaat na vervorming al snel een ander statisch model. Denk aan tweede orde berekeningen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Limiterende sterkte door verbinding?

Die driehoeken zijn vormvast, dus ik zie je punt niet?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer