Springen naar inhoud

Straal motor


  • Log in om te kunnen reageren

#1

devo

    devo


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2011 - 14:51

mijn eindwerk gaat over de aerodynamica van vliegtuigen en over vliegtuig motoren.

nu volgens bernoulli is de druk op de wand van het smalste deel van een buis het laagste, en de snelheid het hoogste.

toch in een straal motor creŽert men een venturi, met het smalste deel bij de verbrandings ruimte. op die plaats heerst dan de laagste statische druk. terwijl ik dacht dat die daar net zo hoog mogelijk moest zijn.
http://upload.wikime...n_operation.png

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 mei 2011 - 18:20

toch in een straal motor creŽert men een venturi, met het smalste deel bij de verbrandings ruimte. op die plaats heerst dan de laagste statische druk.

Nee hoor, geen venturi.
Wat je links van de verbrandingsruimte ziet is een axiale compressor met vele schoepen in serie.
Hierdoor is de druk in de verbrandingsruimte 10 - 20 bar.
Hydrogen economy is a Hype.

#3

devo

    devo


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2011 - 17:39

ik bedoel dat de doorsnede op de moment van brandstof injectie veel kleiner is dan de doorsnede bij het begin(net achter de fan)

#4

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 10 mei 2011 - 18:12

Dat wiki plaatje is te simpel. De gecomprimeerde lucht van 10 - 20 bar gaat voor een deel door de branders en voor een groot deel erlangs. De branders zijn een obstructie dus veroorzaken drukval. Wat voor doorsnede en snelheid de ontwerpers op die plaats kiezen zal het resultaat zijn van allerlei optimalisaties met behulp van Computational Fluid Dynamics (CFD). Er wordt geen venturi gecreŽerd om de snelheid te verhogen en de druk te verlagen.
Hydrogen economy is a Hype.

#5

devo

    devo


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2011 - 17:15

ok enorm bedankt, dat is wat ik moest weten!

#6

Fred F.

    Fred F.


  • >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 12 mei 2011 - 18:20

Er zijn op wikipedia wel wat duidelijker plaatjes te vinden dan wat jij vond.

Weliswaar is dit plaatje niet van een turbofan maar van een turbojet zonder grote fan voorop, maar dat maakt voor het principe niet uit want de kern van beide motoren is hetzelfde:
Geplaatste afbeelding
Je zit hier duidelijk de grijze verbrandingskamers (combustion chambers) waar de lucht van de compressor (blauwe pijlen) langs stroomt waarbij een deel van die lucht via kleine openingen in de zijwanden van de verbrandingskamers naar de vlam stroomt.

Hier zijn de verbrandingskamers ook te zien in een opengezaagde echte turbojet:
Geplaatste afbeelding

Veranderd door Fred F., 12 mei 2011 - 18:21

Hydrogen economy is a Hype.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures