Straal motor

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6

Straal motor

mijn eindwerk gaat over de aerodynamica van vliegtuigen en over vliegtuig motoren.

nu volgens bernoulli is de druk op de wand van het smalste deel van een buis het laagste, en de snelheid het hoogste.

toch in een straal motor creëert men een venturi, met het smalste deel bij de verbrandings ruimte. op die plaats heerst dan de laagste statische druk. terwijl ik dacht dat die daar net zo hoog mogelijk moest zijn.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...n_operation.png

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Straal motor

toch in een straal motor creëert men een venturi, met het smalste deel bij de verbrandings ruimte. op die plaats heerst dan de laagste statische druk.
Nee hoor, geen venturi.

Wat je links van de verbrandingsruimte ziet is een axiale compressor met vele schoepen in serie.

Hierdoor is de druk in de verbrandingsruimte 10 - 20 bar.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Straal motor

ik bedoel dat de doorsnede op de moment van brandstof injectie veel kleiner is dan de doorsnede bij het begin(net achter de fan)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Straal motor

Dat wiki plaatje is te simpel. De gecomprimeerde lucht van 10 - 20 bar gaat voor een deel door de branders en voor een groot deel erlangs. De branders zijn een obstructie dus veroorzaken drukval. Wat voor doorsnede en snelheid de ontwerpers op die plaats kiezen zal het resultaat zijn van allerlei optimalisaties met behulp van Computational Fluid Dynamics (CFD). Er wordt geen venturi gecreëerd om de snelheid te verhogen en de druk te verlagen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Straal motor

ok enorm bedankt, dat is wat ik moest weten!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Straal motor

Er zijn op wikipedia wel wat duidelijker plaatjes te vinden dan wat jij vond.

Weliswaar is dit plaatje niet van een turbofan maar van een turbojet zonder grote fan voorop, maar dat maakt voor het principe niet uit want de kern van beide motoren is hetzelfde:

Afbeelding

Je zit hier duidelijk de grijze verbrandingskamers (combustion chambers) waar de lucht van de compressor (blauwe pijlen) langs stroomt waarbij een deel van die lucht via kleine openingen in de zijwanden van de verbrandingskamers naar de vlam stroomt.

Hier zijn de verbrandingskamers ook te zien in een opengezaagde echte turbojet:

Afbeelding
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer