Effect van langdurige g krachten op het lichaam

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Effect van langdurige g krachten op het lichaam

Wel achter het bekijken van een documentaire over het concept zwaarte kracht.Sloeg mijn fantasy een beetje op hol.Ik vroeg me namelijk af hoe het menselijk lichaam zich eventueel zou aanpassen op langdurige blootstelling aan G krachten van bv 1.5G of een halve G meer dan op aarde.Zoals bv op een andere planeet het geval zou kunnen zijn aangezien G kracht afhankelijk is v de groote v een planeet.

Ik persoonlijk veronderstel dat men sterkere botten en spieren zal ontwikkelen.Maar hoe zit het met pakweg de eerste 3 generatie die bv een planeet(die zich nog niet hebben kunnen aanpassen) v 1.5 G zouden gaan koloniseren welke negatieve invloeden zouden die eventueel ondervinden op lang en korte termijn.

+ Zijn kunstmatige G krachten vergelijkbaar (centrifuge) met verticale G kracht die men zou ondervinden bij het staan op die planeet ?met andere woorden zou het eventueel mogelijk zijn door bv mensen jaren lang te laten leven in een centrifuge die is uitgerust als een huis aan 1.5G.Dat die mensen eventueel kunnen voorbereid worden op leven op een andere planeet waar een andre G kracht heerst (zonder dat zij daar ook maar enige last v ondervinden)zijn er al dergelijke experimenten gedaan?(kheb eens snel op nasa gekeken maar vond nie direct x maar men engels is dan ook zo goed niet)

op wikipedia vond ik dit omtrent G kracht:

Bij de mens stroomt bij een extra versnelling in de richting met de valversnelling mee het bloed de hersenen in en dit wordt over het algemeen als onprettig ervaren. Bij versnelling in tegengestelde richting stroomt het bloed uit de hersenen, wat kan leiden tot verlies van bewustzijn.

bedoeld men hier dan mee een centrifuge waar een mens inzit die rechtzit (bv een test model voor F16 piloten)

Meer bloed in zijn hersenen krijgt wanneer de draairichting v de centrifuge met de klok mee draait?

En wanneer ze in tegen gestelde wijzer zin v de klok draait het bloed uit de hersenen ont trokken word?

Berichten: 21

Re: Effect van langdurige g krachten op het lichaam

Dieter777 schreef:Wel achter het bekijken van een documentaire over het concept zwaarte kracht.Sloeg mijn fantasy een beetje op hol.Ik vroeg me namelijk af hoe het menselijk lichaam zich eventueel zou aanpassen op langdurige blootstelling aan G krachten van bv 1.5G of een halve G meer dan op aarde.Zoals bv op een andere planeet het geval zou kunnen zijn aangezien G kracht afhankelijk is v de groote v een planeet.

Ik persoonlijk veronderstel dat men sterkere botten en spieren zal ontwikkelen.Maar hoe zit het met pakweg de eerste 3 generatie die bv een planeet(die zich nog niet hebben kunnen aanpassen) v 1.5 G zouden gaan koloniseren welke negatieve invloeden zouden die eventueel ondervinden op lang en korte termijn.
Ook een individu kan zich op vrij korte termijn aanpassen aan verandering van omgeving/belasting (denk aan training)

Mensen zullen idd sterkere spieren en zwaardere botten krijgen.

Nadelen: meer spataderen, meer aambeien, meer degeneratie van tussenwervelschijven en knieën.

Erfelijke eigenschappen die een selectievoordeel geven zullen versterkt worden over meerdere generaties.
+ Zijn kunstmatige G krachten vergelijkbaar (centrifuge) met verticale G kracht die men zou ondervinden bij het staan op die planeet ?met andere woorden zou het eventueel mogelijk zijn door bv mensen jaren lang te laten leven in een centrifuge die is uitgerust als een huis aan 1.5G.Dat die mensen eventueel kunnen voorbereid worden op leven op een andere planeet waar een andre G kracht heerst (zonder dat zij daar ook maar enige last v ondervinden)zijn er al dergelijke experimenten gedaan?(kheb eens snel op nasa gekeken maar vond nie direct x maar men engels is dan ook zo goed niet)
Uiteraard kan dat, waarom zou het niet kunnen?
bedoeld men hier dan mee een centrifuge waar een mens inzit die rechtzit (bv een test model voor F16 piloten)

Meer bloed in zijn hersenen krijgt wanneer de draairichting v de centrifuge met de klok mee draait?

En wanneer ze in tegen gestelde wijzer zin v de klok draait het bloed uit de hersenen ont trokken word?
Draairichting heeft er niks mee te maken, de positie van het lichaam t.o.v. de richting van de centripetale versnelling wel.
Significant heb je zelf in de hand!

Reageer