Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 9

Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen

Ik heb nog een paar vragen uit over natuurkunde, VO 3 klas havo. (moet dus kunnen ;) )

Voor een huiswerk opdrachtje moet ik de gemiddelde snelheid weten en kunnen bereken en lezen door middel van de ST diagram. (zie bijlage)

Vgem= ΔS/ Δt zou dan de formule zijn om die uitrekenen, maar heb geen idee hoe ik dat moet toepassen. (de schaal begint ook niet bij 0 sec)

En moet ik de nog de versnelling berekenen (a) van een object dat 142 gram en daar zou dan een blokje opgeplaatst zijn, hoe kom ik dan op het gewicht uit van dat blokje?

Alvast bedankt,

hopeloze havist.
Bijlagen
ST_DIAGRAM.jpg
ST_DIAGRAM.jpg (38.45 KiB) 1271 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen

(de schaal begint ook niet bij 0 sec)
Volgens mij wel hoor. Kort overigens seconde liever neit af met "sec". Het officiële symbool is gewoon "s".
Vgem= ΔS/ Δt zou dan de formule zijn om die uitrekenen,
Klopt.

de verandering van tijd Δt is 1,7 - 0 = 1,7 s

de verandering van afstand Δs = 0,6581 - 0 = 0,6581 m
maar heb geen idee hoe ik dat moet toepassen.
gewoon invullen. ergens in de buurt van de 0,4 m/s aan gemiddelde snelheid dus.
En moet ik de nog de versnelling berekenen (a) van een object dat 142 gram en daar zou dan een blokje opgeplaatst zijn, hoe kom ik dan op het gewicht uit van dat blokje?
Dan ga je toch nogal wat meer moeten vertellen van de proef die je hier uitvoert. Want ik heb geen idee wat hier gebeurt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen

Jan van de Velde schreef:gewoon invullen. ergens in de buurt van de 0,4 m/s aan gemiddelde snelheid dus.

Dan ga je toch nogal wat meer moeten vertellen van de proef die je hier uitvoert. Want ik heb geen idee wat hier gebeurt.
Hoeveel punten van de grafiek moet ik dan zeg maar hebben om de gemiddelde snelheid te bereken? Want het is toch geen eenparige versnelling?

Als ik dan de VGem zou hebben, moet ik hieruit de versnelling kunnen bereken, omdat dit de resultaten zijn van een treintje die met een blokje zou gereden hebben. De trein is 142 gram, en het blokje is van onbekende gewicht.

Vandaag heb ik mij laten bijbrengen dat je ook fr=m.a kunt gebruiken. (fr= resulterende kracht)

Maar hoe moet je dan de versnelling weten en dan uit eindelijk het massa van dat blokje te weten komen?

Merci

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen

Hoeveel punten van de grafiek moet ik dan zeg maar hebben om de gemiddelde snelheid te bereken? Want het is toch geen eenparige versnelling?
daar heb je helemaal geen eenparige versnelling voor nodig. Als een trein, via voor mijn part 20 tussenstations plus oponthoud vanwege een baanreparatie ergens onderweg 4 uur doet over de 200 km van Groningen naar Amsterdam is zijn gemiddelde snelheid 200 km/4 h = 50 km/h geweest. Dus een sbegin en een seind, en een tbegin en een teind zijn voldoende om een gemiddelde snelheid te bepalen.

Overigens, waarom beweer je dat jouw grafiek niet het s/t diagram is van een eenparige versnelling? Op het eerste gezicht ziet het eruit als een kwadratische kromme, als je er een v/t diagram van opstelt zou het best een eenparige versnelling kunnen blijken te zijn. (dwz, een rechte voor de v/t grafiek)
Als ik dan de VGem zou hebben, moet ik hieruit de versnelling kunnen bereken, omdat dit de resultaten zijn van een treintje die met een blokje zou gereden hebben. De trein is 142 gram, en het blokje is van onbekende gewicht.

Vandaag heb ik mij laten bijbrengen dat je ook fr=m.a kunt gebruiken. (fr= resulterende kracht)

Maar hoe moet je dan de versnelling weten en dan uit eindelijk het massa van dat blokje te weten komen?
In dat geval zou je zijn versnelling én de kracht van/op de trein moeten weten om de massa van de trein als geheel te kunnen berekenen, want als je een formule wil gebruiken met 3 variabelen zul je altijd minstens 2 van de 3 variabelen moeten kennen om de derde te berekenen.

Heb je die 2 andere variabelen niet, dan zul je eens moeten kijken of je andere gegevens wél hebt waarmee je wél die twee andere variabelen kunt berekenen, of andere bekende variabelen zoeken waarmee je formules kunt toepassen om een massa te berekenen.

Dus de kortste pad: héb je die resulterende kracht én die versnelling, of gegevens waaruit je die zou kunnen bepalen/berekenen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen

Jan van de Velde schreef:In dat geval zou je zijn versnelling én de kracht van/op de trein moeten weten om de massa van de trein als geheel te kunnen berekenen, want als je een formule wil gebruiken met 3 variabelen zul je altijd minstens 2 van de 3 variabelen moeten kennen om de derde te berekenen.

Heb je die 2 andere variabelen niet, dan zul je eens moeten kijken of je andere gegevens wél hebt waarmee je wél die twee andere variabelen kunt berekenen, of andere bekende variabelen zoeken waarmee je formules kunt toepassen om een massa te berekenen.

Dus de kortste pad: héb je die resulterende kracht én die versnelling, of gegevens waaruit je die zou kunnen bepalen/berekenen?
Als ik dus uitkan gaan van 0,4 m/s, dat is vgem.

Dan zou ik doormiddel van deze formule:

a=2*ΔS delen door ΔT2 = 2*0,82/3,24=5,3136 =5,31 m/s2

Dan vraag ik mij af hoe ik dan tot de massa van dat blokje kom.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen

Als ik dus uitkan gaan van 0,4 m/s, dat is vgem.
dat kan netter dan die nattevingerschatting van mij.
a=2*ΔS delen door ΔT2 = 2*0,82/3,24=5,3136 =5,31 m/s2
nulletje mis
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen

Jan van de Velde schreef:dat kan netter dan die nattevingerschatting van mij.

nulletje mis
Ik doe dan de laatste afstand en de laatste tijd, dan kom ik uit op op = 0,82/1,8= 0,455 m/s ( de beweging begint om 0,2 s)

A=2*ΔS delen door ΔT2 = 2*0,82/3,24=5,3136 =0,531 m/s2 <--- Hierbij twijfel ik zelf nu ook, (dit moet je zeker door twee delen dan)

▲V= Ve- Vb = 0,45

A= ▲V: ▲T = 0,45/1,8=0,25 m/s2

Is het zo al beter?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen

Ik doe dan de laatste afstand en de laatste tijd, dan kom ik uit op op = 0,82/1,8= 0,455 m/s ( de beweging begint om 0,2 s)
Je berekening klopt, alleen de gegevens die je erin stopt volgens mij niet.

volgens mij begint die beweging gewoon op 0
begingrafiek.png
begingrafiek.png (13.59 KiB) 1261 keer bekeken
op 0,05 s is de afstand in elk geval al duidelijk groter dan 0,0 cm

verder zie ik in de grafiek die je hier eerder plaatste ook de tijd 2 s niet, laat staan een bijbehorende 82 cm?
a=2*Δs delen door Δt2 = 2*0,82/3,24=5,3136 =0,531 m/s2 <--- Hierbij twijfel ik zelf nu ook, (dit moet je zeker door twee delen dan)
afgezien van de betwijfelbaarheid van die 82 cm en 1,8 s, levert het sommetje 2*0,82/3,24 gelijk 0,531 m/s2 op. En die berekening klopt dan. Waarom je eerst een tussenuitkomst 5,3136 geeft, raadsel??

Code: Selecteer alles

 <--- Hierbij twijfel ik zelf nu ook, (dit moet je zeker door twee delen dan)
Wat brengt je op deze wilde idee?

Natuurkunde doet niet zomaar wat. Alles voldoet aan logische regels, en die consequent toepassen brengt je naar een oplossing. s=½at² is de regel, er zijn nergens aanleidingen om de uitkomst dan nog maar eens door 2 te gaan delen?
▲v= ve- vb = 0,45

a= ▲v: ▲t = 0,45/1,8=0,25 m/s2

Is het zo al beter?
de versnelling a hád je al berekend:
a=2*Δs delen door Δt2 = 2*0,82/3,24=0,531 m/s2
waarom dan nog eens gaan berekenen? Overigens, daar neem je de eerder berekende gemiddelde snelheid om in te vullen als eindsnelheid ve. Dat werkt natuurlijk niet.

verder:
  1. symbolen voor versnelling, tijd, afstand en snelheid zijn állemaal kleine letters.
  2. vermijd om door te rekenen met afgeronde tussenuitkomsten. Blijf lang genoeg afronden en op den duur houd je niks meer over namelijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen

Om alles op een rijte te zetten:

ik neem de twee uiterste uiteinde van de grafiek, namelijk de tijd op 1,9 S en de afstand op 82cm. (welke punten zou ik dan anders moeten nemen?)

*vgem= Δs/ Δt = 0,431578947 m/s

* a=2Δs/t² = 2*0,82/1,92 =0,454293628 m/s2

Ik moet dan vervolgens de massa van het blokje uitrekenen dat op de trein zit. De trein weegt 142 gram. Hoe geraak ik hier verder?

*fr=m.a ?

a)Ik heb nu alle symbolen als kleine letter staan

b) ik probeer nu dus tijdens tussen stappen niet af te ronden

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen

ik neem de twee uiterste uiteinde van de grafiek, namelijk de tijd op 1,9 s en de afstand op 82cm. (welke punten zou ik dan anders moeten nemen?)
Wat mij betreft geen andere. Maar dat zijn al andere dan waarmee je eerder bezig was, en ik zag niet waar je die vandaan haalde of waarom.
Ik moet dan vervolgens de massa van het blokje uitrekenen dat op de trein zit. De trein weegt 142 gram. Hoe geraak ik hier verder?
"Jan van de Velde" schreef:In dat geval zou je zijn versnelling én de kracht van/op de trein moeten weten om de massa van de trein als geheel te kunnen berekenen, want als je een formule wil gebruiken met 3 variabelen zul je altijd minstens 2 van de 3 variabelen moeten kennen om de derde te berekenen.

Heb je die 2 andere variabelen niet, dan zul je eens moeten kijken of je andere gegevens wél hebt waarmee je wél die twee andere variabelen kunt berekenen, of andere bekende variabelen zoeken waarmee je formules kunt toepassen om een massa te berekenen.

Dus de kortste pad: héb je die resulterende kracht én die versnelling, of gegevens waaruit je die zou kunnen bepalen/berekenen?
Nou, versnelling hebben we dan intussen. Nu nog een kracht dus. Die haal je niet uit deze grafiek overigens. Op welke wijze werd dat treintje "aangedreven"?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen

Ik heb mij deels vergist. (Heb nu het hele verhaal van de opgave)

Het modeltreintje werd aangedreven door een blokje dat naar beneden viel. Dat blokje zit vast aan het treintje en dat zorgt dus voor de kracht.

Dan kan ik concluderen, om fr te kunnen bereken, moet ik doen:

*f[subr]r[/sub]=m*a = 0,142*0,454293628=0,064509695176 N

Vervolgens weet ik dan niet hoe ik op het massa van dat blokje kom...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen

een blokje met massa m1 ondervindt een zwaartekracht Fz = m1*g

die kracht drijft dan de massa m1 van het blokje PLUS de massa m2 van het treintje aan.

F= m·a

m1*g = (m1+m2)*a

een van de massa's ken je, valversnelling g ken je, a heb je eerder berekend, dus er is alleen één onbekende massa. Dat kun je dus met wat rekenwerk oplossen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen

m1*g = (m1+m2)*a is dat dan de formule die ik moet aannemen?

Want als ik die invul kom ik om het zelfde uit.

Ik ben weer even de weg weg kwijt,

want,

Fz = m1*g

m1=fz*g ?

Of zit ik nou maar waar wat onduidelijk te doen,

merci alvast

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen

m1*g = (m1+m2)*a is dat dan de formule die ik moet aannemen?
ja. Hier staat: de zwaartekracht op het blokje is gelijk aan de totale massa x de versnelling van het geheel.
Want als ik die invul kom ik om het zelfde uit.
hetzelfde als wat ;) ?
Ik ben weer even de weg weg kwijt,

want,

Fz = m1*g

m1=fz*g ?
ja, je bent de weg kwijt, want als 6=3*2 wil dat niet zeggen dat 3=6*2. dus dat omzetten doe je niet goed.

[microcursus] formules herschrijven / vergelijkingen oplossen

voor de duidelijkheid, woog je blokje of je treintje nou 142 g?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Snelheid/versnellen: "st" diagram begrijpen

Ik heb nog wat gepuzzeld en kwam hier op uit:

a (versnelling)=0,454293628 m/s2

g (gravity versnelling)=9,8 N

mk(gewicht treintje)=0,142 KG

mb(massa blokje) =???

Als je ze gelijk gaat stellen,

dan blijkt: Mb=a*Mk/g

= 0,454293628*0,412/9,8= 0,0190988749730612 KG = 19,1 g (gram) (afgerond)

Ik heb het uiteindelijk zo gedaan en ingeleverd.

Heb ik het goed aangepakt?

Hartstikke bedankt voor je hulp en uiteraard voor je tijd die je hier in gestoken hebt. ;)

Reageer