Opgeloste ammoniak

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 721

Opgeloste ammoniak

Hallo

Mijn vraag is eenvoudig, maar ik weet er geen antwoord op...

Hoe kan ik de hoeveelheid opgeloste ammoniak bepalen wanneer deze in water is opgelost?

Alvast bedankt
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Opgeloste ammoniak

De oplosbaarheid van ammoniak in water is 520 g/l, kan ik dit gebruiken?
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Opgeloste ammoniak

Hoe kan ik de hoeveelheid opgeloste ammoniak bepalen wanneer deze in water is opgelost?
Als er alleen ammoniak opgelost is en geen andere basen of zuren dan kun je titreren met zoutzuur.

Anders kun je de Kjeldahl methode gebruiken maar dan meet je ook organisch gebonden stikstof.
De oplosbaarheid van ammoniak in water is 520 g/l, kan ik dit gebruiken?
Nee, het zou wel heel toevallig zijn als jouw oplossing nou net die concentratie heeft.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Opgeloste ammoniak

Oké, d.m.v. een titratie met zwavelzuur zou dus ook moeten lukken?

Vraagje: hoe moet ik de oplossing van ammoniak in water afvoeren? Ammoniak in water zal ammoniumhydroxide geven... Moet ik dit dan gewoon in een afvalvat brengen voor bijzondere afvalvloeistoffen? Of kan ik er iets mee doen zodat het afvoeren veiliger/beter gebeurt?
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Opgeloste ammoniak

Titraties van zwakke basen met zwavelzuur zijn niet aan te raden omdat de tweede dissociatiestap niet volledig verloopt. Maar goed, als je alleen zwavelzuur tot je beschikking hebt en het allemaal niet zo nauwkeurig hoeft, dan kan het wel.

Als de ammonia erg geconcentreerd is zou je het kunnen uitverdunnen met water, en daarna afvoeren. Dan is er weinig onveiligs meer aan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 1.816

Re: Opgeloste ammoniak

Zo simpel is je vraag eigenlijk niet, je vergeet in welke eenheid je je antwoord wilt hebben en hoe precies. Als je het wilt hebben in gewichtspercentage, dan volstaat een thermometer en een dichtheidsmeter (1,0-0,85) en een afleestabel.

bijv. 10 gew.% D=0,96 bij 15 gr C.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Opgeloste ammoniak

Vanwege het ontsnappen van het ammoniakmolecuul uit de oplossing zou ik een terugtitratie aanraden. Dus een exact bekende overmaat zoutzuur erin en dan terugtitreren met loog. Hiervoor dien je wel ongeveer te weten hoeveel ammoniak er ongeveer opgelost is.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer