Springen naar inhoud

Linearisatie

• Log in om te kunnen reageren

Luuk1

Luuk1

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2011 - 21:40

Hoi, ik moet onderstaand probleem oplossen maar ik kom er nog niet helemaal uit. De vraag is

Aannemende dat LaTeX , lineariseer onderstaande vergelijking en vind een explicite oplossing voor LaTeX

LaTeX

met
LaTeX LaTeX LaTeX

=====================================================

Ik begon met een taylor expansie voor de eerste term:

LaTeX

Dan substitueer ik dit vervolgens weer terug in de vergelijking, zodat we hebben

LaTeX

Na een heleboel algebra is dit te schrijven als

LaTeX

Hoe los ik deze 4e graads vergelijking nu op? Ik weet dat er allerlei ingewikkelde formules voor zijn om een dergelijke vergelijking op te lossen, maar ik kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling van de opgave is. Deze vraag komt uit een natuurkundig probleem, dus ik vermoed misschien dat ook geldt LaTeX . Dan zou je hogere in LaTeX kunnen verwaarlozen en hem vervolgens oplossen.

Ben ik op de goede weg (is de vergelijking gelineariseerd?) en hoe ga ik verder?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 mei 2011 - 22:58

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 mei 2011 - 23:10

Je kan in je laatste vergelijking inderdaad alle hogere machten van LaTeX weglaten.
Logischer en makkelijker is misschien om in de eerste stap je taylorreeks niet op te stellen naar a, maar naar LaTeX .
dit levert hetzelfde resultaat, maar met iets minder rekenwerk.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Luuk1

Luuk1

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2011 - 18:20

Dus dan zeg je in principe LaTeX toch?

Hoe weet je eigenlijk dat je hogeren machten kunt weglaten? Dit is toch puur omdat je aanneemt dat ook LaTeX klein is?

Bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures