Elektronen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Elektronen

Ik heb een vraag. Misschien een beetje idioot maar ik ben ook pas 16. Ik vraag me af hoe een elektron ooit aan zijn hoge snelheid is gekomen. Waar de elektron ooit zijn energie vandaag heeft gehaald om om die kern heen te cirkelen. Net als een satelliet die de ruimte ingebracht wordt. Daar is toch ook energie voor nodig? Ik zou erg blij zijn als ik reacties krijg.

Re: Elektronen

Ik heb een vraag. Misschien een beetje idioot maar ik ben ook pas 16. Ik vraag me af hoe een elektron ooit aan zijn hoge snelheid is gekomen. Waar de elektron ooit zijn energie vandaag heeft gehaald om om die kern heen te cirkelen. Net als een satelliet die de ruimte ingebracht wordt. Daar is toch ook energie voor nodig? Ik zou erg blij zijn als ik reacties krijg.
Je model klopt niet helemaal.

Men gebruikt dit model vaak omdat je er iets bij kan voorstellen (een soort mini zonnestel), maar het klopt niet. Het model wat nu wordt gebruikt is het quantummodel. De quantummechanica voorspeld dat een elektron zich slechts kan bevinden in bepaalde banen, in andere banen kan hij gewoon niet bestaan. Bij dit model hoeft een elektron helemaal niet te bewegen om in zijn baan te blijven, hij kan gewoon slechts in een vaste banen bevinden.

Re: Elektronen

Het electron wordt aangetrokken door de atoomkern en krijgt daardoor, naarmate hij dichter bij de atoomkern komt vanzelf meer energie.

Dat hij daarbij niet in elke willekeurige baan maar alleen in een paar vaste banen kan komt door de quantummechanica: Een electron in een baan is een soort om de atoomkern lopende golf. Zo'n golf kan alleen als hij zichzelf niet uitdoofd. Betekent, dat de baan precies een of twee of drie enz. golflengtes lang moet zijn.

Reageer