Koffiezetapparaat met een instelbare temperatuur

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 23

Koffiezetapparaat met een instelbare temperatuur

HEEEELP,

ik ben bezig met koffiezetapparaat te modificeren, hierbij moet de temperatuur van de koffie te regelen zijn, daarvoor heb ik al een schakeling ontworpen, dit is met behulp van de brug van wheatstone, 2 comparators, een transistor, een geheugencel en een potmeter.

Nu wil ik ook de werkelijke temperatuur van de koffie weergeven doormiddel van ledjes, als je de potmeter (met daaromheen een schaalverdeling) op bijvoorbeeld instelt op een temperatuur van 75 graden celcius, dat je daarbij 5 ledjes op rij hebt met 60, 65, 70, 75, 80 graden celcius, dat de eerste 4 ledjes gaan oplichten als de temperatuur van de koffie dus 75 graden celcius is.

Het is allemaal misschien een beetje onduidelijk, ik ben net nieuw hier, ik weet zo niet hoe ik het schema wat ik al heb, hier kan tonen. Maar zou de echte helper een mail kunnen sturen.

Het koffiezetapparaat werkt op 12 V.

Bij voorbaat dank, Robbie

Berichten: 23

Re: Koffiezetapparaat met een instelbare temperatuur

Is er niemand die mij kan helpen?????? Als het onduidelijk is, laat me dan ff weten hoe ik een figuur kan plaatsen.

Bvd

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Koffiezetapparaat met een instelbare temperatuur

je mag mij het schema altijd doorsturen dan zet ik het wel online :wink:

Zou een led-display geen betere keuze zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Koffiezetapparaat met een instelbare temperatuur

Misschien dat je op www.circuitsonline.nl (ook) hulp kan vinden.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Koffiezetapparaat met een instelbare temperatuur

ik ben ook geen groot elektronicus, maar:

Neem een NTC (weerstand met afnemende waarde bij toenemende temperatuur) Maak in serie hiermee 5 parallel geschakelde LEDjes. Een rode LED heeft een doorlaatspanning van ongeveer 1,6 V, wat betekent dat deze pas gaat branden bij een potentiaalverschil van 1,6 V (en dus bij 1,5 V helemaal niet zal branden) Zet in serie met elk LEDje een andere (voorschakel)weerstand, oplopend in waarde.

Goeie waardes hiervoor hangen af van je spanningsbron, van de karakteristiek van je NTC en van de gewenste temperatuur waarbij de betreffende LED moet gaan branden. Kun je dat niet uitrekenen, schakel dan je spanningsbron in serie met een NTC, potmetertje en LED, doop de NTC in koffie van de temperatuur waarbij je wilt dat de lED juist gaan branden, draai aan het potmetertje totdat de LED juist brandt en meet de weerstand van de potmeter. Herhaal dit voor de overige temperaturen.

Hou wel in de gaten dat NTC en voorschakelweerstand samen de stroomsterkte altijd zullen moeten beperken tot 20-30 mA, anders branden je LEDjes door.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Reageer