Het geluid van grafiet

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Het geluid van grafiet

Onder audiofielen is het een oude discussie of je wel of niet koolweerstanden moet opnemen in je elektrisch auidocircuit. Voorstanders zeggen dat de (perceptie) van de klank mooier wordt, tegenstanders, waaronder ikzelf, mijden kool in de signaalweg, omdat het ruis genereert en daarmee microdetails maskeert.

Doch, een elektrisch superschone installatie klinkt wat kil en emotieloos van klank. Daarom heb ik als experiment een grafietstaaf uit een potlood in serie gezet met het signaal. Het effect hiervan is dat de klank veel 'humaner' wordt en tot leven komt. Blijkbaar gebeurt er iets met de elektronenstroom in het grafiet wat een vervorming tot gevolg heeft die dergelijke effecten heeft.

Ik heb gelezen dat grafiet een gelaagde structuur heeft en dat de vrije elektronen zich vooral over de lagen voortbeweegt. Sommige bronnen steken het effect op de contactruis die optreedt tussen 2 materialen. Is er hier iemand die dit mysterie kan helpen verklaren vanuit de natuurkunde en fysica?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Het geluid van grafiet

Doch, een elektrisch superschone installatie klinkt wat kil en emotieloos van klank. Daarom heb ik als experiment een grafietstaaf uit een potlood in serie gezet met het signaal. Het effect hiervan is dat de klank veel 'humaner' wordt en tot leven komt. Blijkbaar gebeurt er iets met de elektronenstroom in het grafiet wat een vervorming tot gevolg heeft die dergelijke effecten heeft.
Hmm, ik ben niet thuis in de discussie, maar ik heb even wat opzoekwerk gedaan.

1) Koolweerstand beter vermijden omdat ze gevoelig zijn voor vocht en temperatuur, en dat op een irreversibele manier, daarom worden ze nauwelijks meer gebruikt.

2) koolweerstanden produceren meer ruis dan andere weerstanden, zoals koolfilmweerstanden en metaalweerstanden.

3) Maar anderszijds, sommige mensen houden meer van het geluid, waarschijnlijk net omwille van die ruis.

De eerste redenen die ik kan bedenken waarom je iets anders hoort:

1) je hebt de matching met je extra weerstand om zeep geholpen

2) je vindt dat de/die ruis zorgt voor het humanere geluid

3) je hebt niet zo net gesoldeerd, en per ongeluk voor een grote parasitaire capaciteit gezorgd en vindt die laagdoorlaatfilter aangenaam klinken

Ik denk dat het hoogstwaarschijnlijk aan 2 ligt.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 6

Re: Het geluid van grafiet

Ik ben vrijwel zeker dat het de ruis cq vervorming is van het elektrische signaal die wordt veroorzaakt door het grafiet. het verschil is te groot voor een andere oorzaak.

Ik zou graag weten wat ruis is en hoe en waarom en in welke vorm het wordt veroorzaakt in het grafiet.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Het geluid van grafiet

Ik zou graag weten wat ruis is en hoe en waarom en in welke vorm het wordt veroorzaakt in het grafiet.
Wel, volgens mijn cursus high speed electronics die ik hier open heb liggen, zijn er 2 grote bronnen voor ruis:

1) thermal noise: white noise veroorzaakt door de spontane beweging van elektronen aangezien de weerstand een temperatuur hoger dan 0K heeft.

2) excess noise: pink noise veroorzaakt door veranderende materiaaleigenschappen zoals gaten die ladingen vangen, veranderingen in de defecten in het materiaal, kleine temperatuurveranderingen, enz.

Als de distorsie inderdaad gecorreleerd is aan je signaal, dus dat het je signaal zelf vervormt, moet je het eens uitmeten. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een puls/sinussignaal erdoor sturen en uitmeten met een oscilloscoop/spectrumanalyzer.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 6

Re: Het geluid van grafiet

317070 schreef:Wel, volgens mijn cursus high speed electronics die ik hier open heb liggen, zijn er 2 grote bronnen voor ruis:

1) thermal noise: white noise veroorzaakt door de spontane beweging van elektronen aangezien de weerstand een temperatuur hoger dan 0K heeft.

2) excess noise: pink noise veroorzaakt door veranderende materiaaleigenschappen zoals gaten die ladingen vangen, veranderingen in de defecten in het materiaal, kleine temperatuurveranderingen, enz.

Als de distorsie inderdaad gecorreleerd is aan je signaal, dus dat het je signaal zelf vervormt, moet je het eens uitmeten. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een puls/sinussignaal erdoor sturen en uitmeten met een oscilloscoop/spectrumanalyzer.
Goed voorstel, doch ik vrees dat mijn apparatuur daar te ongevoelig voor is en er teveel omgevingsstoring is. Daarom zoek ik een theorethische benadering.

Ik beeld me zo in (als volslagen amateur) dat elektronen in grafiet als het ware een wisselende vertraging oplopen omdat ze niet recht vooruit kunnen maar een weg moeten zoeken door de open rommelige structuur. Dus dat een elektrische lading als het ware door een sproeikop gedrukt uit het grafiet komt?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Het geluid van grafiet

Goed voorstel, doch ik vrees dat mijn apparatuur daar te ongevoelig voor is en er teveel omgevingsstoring is. Daarom zoek ik een theorethische benadering.
Dus je kunt het effect horen, maar het zou onmeetbaar zijn door omgevingsstoring? Lijkt me niet ;) Of je moet wel heel slechte apparatuur hebben.
Ik beeld me zo in (als volslagen amateur) dat elektronen in grafiet als het ware een wisselende vertraging oplopen omdat ze niet recht vooruit kunnen maar een weg moeten zoeken door de open rommelige structuur. Dus dat een elektrische lading als het ware door een sproeikop gedrukt uit het grafiet komt?
Dat zou dan slechts een andere weerstand geven, omdat zoiets heel snel wordt uitgemiddeld. Het kan volgens mij onmogelijk voor distorsie-effecten binnen het kHz-domein zorgen. Hoe kleiner de oorzaak, hoe groter de frequentie.

Het klopt trouwens inderdaad dat grafiet om die reden een anisotrope weerstand heeft.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer