Differentiaalvergelijking ivm kettinglijn/rijden met vierkante wielen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Differentiaalvergelijking ivm kettinglijn/rijden met vierkante wielen

Hallo,

Ik moet voor school een werkstuk maken over de kettinglijn. Nu moeten we daarvan enkele merkwaardige eigenschappen bespreken en bewijzen. Een van de eigenschappen die ik koos is dat wanneer je rijd met vierkante wielen, de weg bestaat uit omgekeerde kettinglijnen (cosh). Allemaal goed en wel, maar ergens in het bewijs ben ik vastgelopen. Ik vond een artikel over het onderwerp, waarin dit bewezen werd. Nu komen we op een bepaald moment tot de differentiaalvergelijking
\(a^2 = \frac{y'^2}{(1 + y'^2)^2}(\delta - y)^2 + \frac{1}{(1 + y'^2)^2}(\delta - y)^2\)
wat na vereenvoudiging het volgende oplevert:
\(y = \delta - a\sqrt{1 + y'^2}\)
Nu, deze differentiaalvergelijking krijg ik niet opgelost. In het artikel gaan ze over naar volgende vergelijking, welke ik wel kan oplossen:
\(y'' = - \frac{1}{a} \sqrt{1 + y'^2}\)
Echter, deze overgang snap ik niet en kan ik dus bijgevolg ook niet verklaren. Kan iemand me hierbij helpen? Als er meer informatie nodig is, hier is de link naar de pdf met het bewijs dat ik als basis gebruik.

Alvast bedankt!

Lander

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Differentiaalvergelijking ivm kettinglijn/rijden met vierkante wielen

Door beide leden van:
\(y = \delta - a\sqrt{1 + y'^2}\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2

Re: Differentiaalvergelijking ivm kettinglijn/rijden met vierkante wielen

Aha.. Dat is natuurlijk erg stom van me, ik had er niet aan gedacht van gewoon op te lossen naar y'', ik heb meteen de tweede afgeleide van de eerste vergelijking berekend...

Bedankt om me hier op te wijzen!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Differentiaalvergelijking ivm kettinglijn/rijden met vierkante wielen

Graag gedaan; is het zo gelukt?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer