Springen naar inhoud

Draad afrollen

• Log in om te kunnen reageren

sanch

sanch

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2011 - 13:26

Stel: je hebt een zware bobijn met daarop een dunne draad gewikkeld. Zonder de bobijn aan te drijven en dus enkel met de draad te versnellen van 0 tot 100m/min wil ik die afrollen.
Welke kracht zal op die draad (trekdraad) optreden?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2011 - 14:05

Ik zou beginnen met de draad "vrij te maken", dwz. alle krachten die erop inwerken te tekenen en aan te duiden.
Dan moet je nog rekening houden met de versnelling (waarvan de grootte niet gegeven is).
Als dit een theoretische vraag is mag de de wrijving (lagering?) buiten beschouwing laten.
Je hebt verder nog enkele gegevens nodig om hieraan te kunnen rekenen (tekenen gaat wel al, begin daar maar al mee!)

sanch

sanch

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2011 - 07:04

De versnelling gebeurt in 10 sec. de bobijn heeft een buiten ō van 276mm en een binnen ō van156 mm. Ik veronderstel dus dat de kracht nodig voor het ontrollen het grootst zal zijn als de bobijn begint te ontrollen. Het aangrijpingspunt kan je dan verschuiven tot het raakpunt aan de bobijn op een straal van 138mm. Het is flexibele draad dus geen kracht nodig voor het rechten en laat de lagering ook maar buiten beschouwing. Het gewicht van een volle bobijn is 107.6kg. Ik heb ondertussen een oplossing maar ben er niet zeker van.
Zou een trekkracht gedurende die 10 sec (om die 100m/min te bereiken Ī141 omw/min)van Ī 1221N voldoende zijn of is dit te hoog gegrepen?

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2011 - 13:33

Ik vind dat op het eerste zicht toch aan de hoge kant,
laat je berekeningswijze eens zien?

sanch

sanch

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2011 - 06:56

Bijlage  Berekening_trekkracht.xls   15,5K   31 maal gedownload

Sorry

Was een komma halverwege vergeten. ;)
Ik probeer een exel tabel toe te voegen waarin mijn berekeningen vervat zijn.
Ziezo denk dat het gelukt is.

Laat na controle iets weten aub.

Mvg

Chris

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2011 - 16:07

OK !

Maar ik zou in de praktijk toch een ruimere waarde nemen, kwestie van wat "overschot" te hebben...

sanch

sanch

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2011 - 15:30

Beste

Voor een draad van ō 0.2mm heb ik voldoende treksterkte, die zal niet breken tijdens het aanlopen.
Toch bedankt voor de moeite.

Mvg

Chris

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures