Springen naar inhoud

Reacties alcoholtest: blaaspijpje

• Log in om te kunnen reageren

Melissa_K

Melissa_K

• >100 berichten
  • 124 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2011 - 13:33

Hallo iedereen

Ik weet dat er bij aanwezigheid van alcohol (ethanol) uiteindelijk een carbonzuur gevormd wordt. Die reactievergelijking heb ik kunnen vinden, maar daarvoor moet er uiteraard eerst een aldehyd gevormd worden, en die vergelijking lukt me niet. Is er iemand die me kan helpen ?

1) ???

2 ) Reactievergelijking waarbij azijnzuur ontstaat

2 K2Cr2O7 + 8 H2SO4 + 3 C2H5OH → 2 Cr2(SO4)3 + 2 K2SO4 + 3 CH3COOH + 11 H2O

Veranderd door Kravitz, 11 mei 2011 - 14:18
chem-tags ingevoerd

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 mei 2011 - 14:05

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 mei 2011 - 14:39

Een aldehyde ontstaat via oxidatie van een primair alcohol, een carbonzuur ontstaat door de oxidatie van een aldehyde. Verder is K2Cr2O7 een sterke oxidator in zuur milieu.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Melissa_K

Melissa_K

• >100 berichten
  • 124 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2011 - 17:34

Een aldehyde ontstaat via oxidatie van een primair alcohol, een carbonzuur ontstaat door de oxidatie van een aldehyde. Verder is K2Cr2O7 een sterke oxidator in zuur milieu.

Dat weet ik. Ik weet alleen niet hoe ik de reactievergelijking moet opstellen ...

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 mei 2011 - 18:22

Weetje welk aldehyde ontstaat na oxidatie van ethanol?

C2H5OH + K2Cr2O7 + H2SO4 ../mods/chem/rightarrow.gif aldehyde + K2SO4 + Cr2(SO4)3 + H2O
aldehyde + K2Cr2O7 + H2SO4 ../mods/chem/rightarrow.gif CH3COOH + K2SO4 + Cr2(SO4)3 + H2O

Daarna is het een kwestie van de vergelijkingen correct te schrijven.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures