Npk-kunstmest

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Npk-kunstmest

Vraagje over vraag 23 van dit eindexamen ( http://www.eindexamens.leidenuniv.nl/nieuw...20I_opgaven.pdf )
De schrijver verwijst in zijn betoog naar een veel gebruikte ammoniumhoudende

kunstmest. Deze kunstmest wordt vaak in de vorm van een zogenoemde NPK kunstmest

toegepast. Een NPK kunstmest bestaat uit een mengsel van zouten.

Geef de formules van twee zouten die, als mengsel, aangeduid kunnen worden als NPK

kunstmest.
Als antwoord wordt gegeven:

• (NH4)2SO4 en K3PO4

• Ca3(PO4)2 en KNO3

Ik dacht zelf: KNO3 en K3PO4. Waarom? NPK, dus nitriet (negatief ion), fosfor (negatief ion) en Kalium (positief ion). Dus de zouten die dan kunnen ontstaan: KNO3 en K3PO4. Nu snap ik niet waarom dit niet goed is.

Weet iemand het misschien? Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Npk-kunstmest

Ten eerste is NO3- geen nitriet maar nitraat.

Ten tweede staat de "N" niet voor nitraat of nitriet.

Ten derde staat in de opgave "ammoniumhoudende kunstmest". De zouten die jij noemt bevatten geen ammoniumionen.

Waarschijnlijk staat er nog meer informatie die je nodig hebt in de genoemde tekst. Ik denk dat je die tekst eens een stuk zorgvuldiger moet doorlezen dan je tot nog toe gedaan hebt.

Dit is namelijk niet de eerste opgave die je hier bespreekt, waar het fout gaat omdat je zelf niet zorgvuldig leest. En dat is echt een essentieel onderdeel bij de eindexamens scheikunde.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Npk-kunstmest

Marko schreef:..//..

Dit is namelijk niet de eerste opgave die je hier bespreekt, waar het fout gaat omdat je zelf niet zorgvuldig leest. En dat is echt een essentieel onderdeel bij de eindexamens scheikunde.
Ik denk inderdaad dat dit het probleem is, maar niet omdat Pizzamonster de opgave niet goed leest, maar omdat hij het corrctievoorschrift niet goed leest.

Het antwoord dat Pizzamonster voorstelt is gewoon goed, hij geeft een mengsel van 2 zouten dat prima als NPK meststof gebruikt zou kunnen worden (al knoeit hij daarna met naamgeving e.d.)

maar om op dat lezen terug te komen:
Pizza Monster schreef:Als antwoord wordt gegeven:

..//..
Correctievoorschriften kennende zal hier hoogstwaarschijnlijk zoiets staan als:
..//..

voorbeelden van een goed antwoord zijn:
  • (NH4)2SO4 en K3PO4
  • Ca3(PO4)2 en KNO3
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Npk-kunstmest

@ Jan van de Velde

Bedankt voor jouw reactie. Ik had de correctievoorschriften anders opgevat, namelijk je kan kiezen uit:

• (NH4)2SO4 en K3PO4

of

• Ca3(PO4)2 en KNO3

Maar waarschijnlijk is, zoals je zegt, mijn antwoord ook goed, omdat zij de atomen N, P en K bevatten.

@ Marko

Het moest uiteraard nitraat zijn. Dat is een stomme fout van mij.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Npk-kunstmest

Pizza Monster schreef:Ik had de correctievoorschriften anders opgevat, namelijk je kan kiezen uit:

..//..
dan heb je écht een leesprobleem, of een bijzonder slecht geredigeerd afschrift van het correctievoorschrift:

Uit het officiële correctievoorschrift:
Maximumscore 4

Voorbeelden van juiste antwoorden zijn:

• (NH4)2SO4 en K3PO4

• Ca3(PO4)2 en KNO3
  • Indien een antwoord is gegeven als: „NH4SO4 en K2PO4”, dus juiste formules van ionen in één of in beide zouten in een verkeerde verhouding: 3 pt
  • Indien een antwoord is gegeven als: „KNO3” of „(NH4)2SO4 en Ca3(PO4)2”, dus één of twee juiste formules van zouten, waarin echter één van de atoomsoorten ontbreekt: 2 pt
  • Indien een antwoord is gegeven als: „NH4Cl” of „NH4Cl en NH4NO3”, dus één of twee juiste formules van zouten, waarin echter twee van de atoomsoorten ontbreken : 1 pt
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Npk-kunstmest

Nu ik er nog eens naar kijk, zie ik inderdaad dat er staat "Voorbeelden van juiste antwoorden zijn" en dus heb ik inderdaad een leesprobleem. Weer drukte om niets. Excuses daarvoor.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Npk-kunstmest

Kortom, rustig lezen en herlezen. Kan je écht veel punten schelen in de moderne examens.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Npk-kunstmest

Wat misschien goed zou werken is om bij elke vraag, tijdens het lezen, een kort lijstje te maken met belangrijke woorden uit de vraagstelling. In dit geval krijg je dan een lijstje zoals (bijvoorbeeld)

- ammoniumhoudende kunstmest

- NPK (stikstof - fosfor - kalium)

- mengsel van zouten
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer