Springen naar inhoud

Dracht

• Log in om te kunnen reageren

Sky-Angel

Sky-Angel

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2011 - 15:26

Hey
Ik moet voor mijn laatste jaar een eindwerk maken over een schuine worp met beginhoogte. Helaas lukt het mij niet een deel theoretisch en wiskundig uit te drukken. De relatie van bereik of dracht in functie van de hoek van de worp.

Ik weet zo ver dit:

A1 -Baan van een worp zonder beginhoogte: y(x) = x.tan(alfa) - (g.x≤)/(2.v.cos≤(alfa))
B1 -de dracht van deze worp is bij y=0 dus je komt uiteindelijk (met Simpson welleens waar) uit bij dit: x (of d voor dracht) = (v≤.sin(2 alfa))/g

Nu moet ik theoretisch een soort graffiek moeten kunnen maken (we gaan dit ook experimenteel doen over een aantal dagen, maar dit theoretische is 70% van de punten (!!!!) )
Stel dat de worp vanaf een beginhoogte gebeurt. Dan zal de optimale hoek iets lager liggen
grafiek van dracht (y-as) in functie van de hoek (x-as) zal dan een soort parabool of heuvel-vormige bol moeten vormen, met de top boven de optimale worphoek.

Dus (zo dacht ik dus) moet:
A2 -Baan van de worp MET beginhoogte: y(x) = x.tan(alfa) - (g.x≤)/(2.v.cos≤(alfa)) + h(voor beginhoogte)
B2 - de dracht -> y= 0 Dus ik moet aan de linkse zijde (zoals bij B1) de x-en krijgen, en rechts alleen v's, h('s) en hoeken
het probleem is dat ik dit wiskundig niet kan...
Hoe kan ik nu de x afgezonderd krijgen, als ze bij ťťn term in de eerste graad staat, en in een andere term in de tweede..

Wat ik graag zou hebben is een formule in de vorm van x = (... voorschrift waar je v (snelheid die constant is) hoek (als veranderlijke) en h's ( die je zelf kunt kieze) )

Zou iemand mij daar aub bij willen helpen? Mijn toekomst hangt van dit werk af, en ik heb nog 9 andere GROTE taken groepswerken presentaties uitwisselingen en ik begin mentaal en fysiek echt er op achteruit te gaan van al het werk...

Vooraf al bedankt
vriendelijke groeten, Sky

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2011 - 23:59

A1 -Baan van een worp zonder beginhoogte: y(x) = x.tan(alfa) - (g.x≤)/(2.v.cos≤(alfa))

Kwadraat vergeten bij de snelheid v: y(x) = x.tan(alfa) - (g.x≤)/(2.v≤.cos≤(alfa))

A2 -Baan van de worp MET beginhoogte: y(x) = x.tan(alfa) - (g.x≤)/(2.v.cos≤(alfa)) + h(voor beginhoogte)

Zelfde opmerking..

het probleem is dat ik dit wiskundig niet kan...
Hoe kan ik nu de x afgezonderd krijgen, als ze bij ťťn term in de eerste graad staat, en in een andere term in de tweede..

Ik veronderstel dat je een vierkantsvergelijking kunt oplossen m.b.v. discriminant? Doe eens een poging.. ik help je graag verder.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 mei 2011 - 09:28

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures