Wegen, gewicht, massa, kracht, g.

Moderator: physicalattraction

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 236

Wegen, gewicht, massa, kracht, g.

Okay, dit is een klassieker:

Wegen (van dale)

~ 1 het gewicht bepalen 2 als gewicht hebben: hij weegt 92 kilo

Wegen (wikipedia ~ definities & artikels over gewicht, kilogram, massa, zwaartekracht, gravitatieconstante en SI-basiseenheden)

Het gewicht van een voorwerp is namelijk gelijk aan de zwaartekracht die op de massa van het voorwerp wordt uitgeoefend. [...] Eigenlijk zou dus niet dit kilogram als eenheid op de weegschaal vermeld moeten staan, maar de eenheid van gewicht (en kracht): de newton (N).

Okay, dat is duidelijk, maar als we het volgende erbij nemen (wikipedia):

Een kilogram suiker op aarde heeft op de maan nog steeds een massa van één kilogram, want de suiker is nog steeds uit evenveel en dezelfde deeltjes opgebouwd, maar een meegebrachte aardse weegschaal zal op de maan bij genoemd kilogram suiker nog geen 200 g aangeven.

In wiki lezen we ook:

De weegschaal meet de kracht die erop uitgeoefend wordt, dewelke gelijk is aan de zwaartekracht die inwerkt op het voorwerp. Daar deze (wanneer het voorwerp zich in rust bevindt of een E.R.B. uitvoert) even groot is als het gewicht van het voorwerp, kan op deze manier de massa zeer snel bepaald worden door gebruik te maken van de formule

FG = m . g


dus, basis wiskunde:

m = FG / g = x,xx kg (wordt weergegeven op de weegschaal)

wiki vermeldt ook:

Het gewicht (=kracht) van een voorwerp wordt vaak verward met de massa van het voorwerp. Dat komt omdat een weegschaal de massa weergeeft in kg via een verschaling waarin de valversnelling verrekend wordt. De aangegeven massa is alleen correct op de plaats waar de voor de verschaling gebruikte waarde voor de valversnelling heerst.

Dus als je een aardse weegschaal naar de maan brengt en daar de kracht meet die op de weegschaal word uitgeoefend, zal deze zwakkere kracht F nog steeds gedeeld worden door 9,81 m/s2, wat ons dus een lagere waarde geeft tenzij de weegschaal een maan-modus heeft i.e. een aangepaste g-waarde (wiki 1,63m/s²).

Dit wou ik even meedelen aangezien ik een behoorlijke fout heb gemaakt waarbij ik het gewicht met een hoofdletter G had aangeduid gevolgd door x,xx kg. Maar om even menselijk te reageren, het zou toch gek zijn als je antwoord met x,xx Newton wanneer iemand vraagt naar een gewicht?

Als iemand nog iets te melden heeft betreft deze onderwerpen, dan zou ik dat graag willen lezen.

MVG,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.087

Re: Wegen, gewicht, massa, kracht, g.

Dit wordt hier ook al besproken en dit topic gaat dus op slot.

Gesloten