Meerkeuze: wet van lenz

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 411

Meerkeuze: wet van lenz

Halve lus (open aan de rechterkant) met geleidende staaf die op de lus ligt (zodat een rechthoek gevormd wordt), de staaf wordt weggetrokken naar rechts. Hoe moet het magnetisch veld gericht zijn zodat er een stroom in wijzerzin ontstaat?

A. In het blad gericht

B. uit het blad gericht

------------------------------------------------------------------------

Volgens mij kan dit via de Wet van Lenz opgelost worden. Ik heb een tekening gemaakt van hoe de situatie er volgens mij uit ziet. Wanneer we de staaf naar rechts verschuiven, dan wordt de oppervlakte waardoor een magnetisch veld gaat groter, en wordt dus de magnetische flux ook groter. Hierdoor zal er een inductiestroom opgewekt worden die een magnetisch veld zal opwekken dat de verandering zal proberen tegen te gaan. Gegeven is dat die inductiestroom in wijzerzin moet lopen. Via de rechterhandregel weten we dat dit dus een magnetisch veld induceert IN het blad. Aangezien dit dus de verandering tegenwerkt, kunnen we besluiten dat het oorspronkelijke magnetische veld UIT het blad was. Het juiste antwoord is dus B.

Kan iemand zeggen of ik iets over het hoofd gezien heb? Of ergens volledig de mist in ga?

[attachment=7857:Geleiden..._uit_lus.jpg]
Bijlagen
Geleidende_staaf_wordt_weggetrokken_uit_lus.jpg
Geleidende_staaf_wordt_weggetrokken_uit_lus.jpg (15.72 KiB) 110 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Meerkeuze: wet van lenz

Het oorspronkelijke magnetische veld is inderdaad uit het blad gericht. Door de geleidende staaf naar rechts te bewegen, ontstaat er over de staaf een inductiespanning met de min pool aan de bovenkant van de staaf ,en de plus pool aan de onderkant van de staaf. Dit geeft dan een stroomrichting die met de klok mee loopt, en deze stroom zal de toename van de magnetische flux door de rechthoekige winding tegengaan. Je antwoord is dan ook volgens mij helemaal juist.

Berichten: 411

Re: Meerkeuze: wet van lenz

Ow, deze had ik even over het hoofd gezien.

Bedankt man!

Reageer