Zichtbaar spectrum dieren / mens

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Zichtbaar spectrum dieren / mens

Dag allemaal,

Omdat ik denk een geniale ingeving te hebben, moet ik weten welke kleuren/spectrum/golflengte bepaalde dieren kunnen zien ;) De mens ziet bijvoorbeeld geen UV, hoe zit dat met andere dieren? En dan niet specifiek UV, gewoon soort licht. Dat verschilt waarschijnlijk per dier, dus is daar een soort grote 'database' voor dat jullie weten

Alvast bedankt!

Koen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Zichtbaar spectrum dieren / mens

Het is onduidelijk wat je precies bedoelt met "welke kleuren/spectrum/golflengte ze kunnen zien". Maak voor de duidelijkheid even een tabel waarin je de voor jou noodzakelijke gegevens hebt ingevuld voor de mens, de hond en de kat.

Berichten: 4

Re: Zichtbaar spectrum dieren / mens

Bedankt voor je response jkien! Ik bedoel zo'n 'tabel':

Afbeelding

Bestaat dat ook voor andere dieren? Is het goed te meten welk licht zichtbaar is voor welk dier?

(Sorry, ik ben een VWO leerling en heb alleen 2 jaar natuurkunde en 1 jaar scheikunde gehad... Weet er wel iets vanaf maar sorry als ik te 'basic' vragen stel ;) )

Mvg en bedankt voor de reactie,

Koen

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Zichtbaar spectrum dieren / mens

Daar is geen database voor, maar is wel voor elk diersoort op te zoeken. Goudvissen zien bijvoorbeeld ook IR.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Zichtbaar spectrum dieren / mens

Bestaat dat ook voor andere dieren? Is het goed te meten welk licht zichtbaar is voor welk dier?
Grappig genoeg kunnen ze dat inderdaad meten welke kleuren welke dieren kunnen zien.

Door op het netvlies licht te laten inschijnen, en vervolgens te meten welk licht geabsorbeerd wordt en hoe die omgezet wordt in een signaal op de neuronen kon men daar een vrij goed beeld van vormen.

Zo zijn de meeste dieren kleurenblind dacht ik, al zien sommige insecten tot in het UV en zien vogels zelfs 4-dimensionaal, t.o.v. onze 3-dimensionale RGB kleurenruimte.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Zichtbaar spectrum dieren / mens

koeny33 schreef:Bedankt voor je response jkien! Ik bedoel zo'n 'tabel':

Afbeelding

Bestaat dat ook voor andere dieren?
Dat is geen tabel maar een plaatje. Dat plaatje wekt de indruk dat je vraagt naar de complete kleurbeleving van veel dieren. Die vraag is kansloos.
Is het goed te meten welk licht zichtbaar is voor welk dier?
Die vraag is beter omdat hij concreter is, want ik denk dat je hier vraagt naar de kleinste en grootste golflengte die dieren kunnen waarnemen. Maar of je eenduidige grenswaarden kunt vinden in de literatuur weet ik niet, want de grens zal bijvoorbeeld afhangen van de lichtintensiteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Zichtbaar spectrum dieren / mens

Die vraag is beter omdat hij concreter is, want ik denk dat je hier vraagt naar de kleinste en grootste golflengte die dieren kunnen waarnemen. Maar of je eenduidige grenswaarden kunt vinden in de literatuur weet ik niet, want de grens zal bijvoorbeeld afhangen van de lichtintensiteit.
Volgens mij vind je die wel, omdat er duidelijk een grens is vanaf dewelke een golflengte niet meer zichtbaar is, bij gelijk welke intensiteit.

Overigens moet je zichtbaar niet al te letterlijk nemen, ons visueel systeem zit heel complex in elkaar. Zo is een moonwalkende gorilla tussen een groep basketters ook ECHT onzichtbaar. Die grens hangt dus van de meest bizarre dingen af en wordt altijd arbitrair getrokken.

Ik vind echter ook nergens een duidelijke tabel, je gaat dus alles over verschillende diersoorten zelf bij elkaar moeten zoeken, vrees ik. Hier vind je bijvoorbeeld vogels.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 4

Re: Zichtbaar spectrum dieren / mens

Oke, bedankt voor jullie reacties! De dieren die ik specifiek moet hebben zijn spinnen en kippen. Ik ga aan de slag, misschien eens een mail sturen naar de Universiteit van Utrecht als ik er echt niet uit kom. Maar een engelstalig boek zal de antwoorden wel hebben. Nogmaals, dankuwel.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Zichtbaar spectrum dieren / mens

Oke, bedankt voor jullie reacties! De dieren die ik specifiek moet hebben zijn spinnen en kippen. Ik ga aan de slag, misschien eens een mail sturen naar de Universiteit van Utrecht als ik er echt niet uit kom. Maar een engelstalig boek zal de antwoorden wel hebben. Nogmaals, dankuwel.
Ik moet zeggen dat je me wel heel erg nieuwschierig maakt naar die ingeving van je ;)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 4

Re: Zichtbaar spectrum dieren / mens

Ik moet zeggen dat je me wel heel erg nieuwschierig maakt naar die ingeving van je ;)


Snap ik, maar het is een enorm groot probleem. En om nu de 'oplossing' op internet te zetten... Ik ga eerst kijken of ik extra info kan inwinnen. Kippen hebben een heel groot gebied van kleur wat ze kunnen zien (ook UV) en da's geen goed teken voor mijn plan. Als het niets wordt post ik het hele idee hier nog wel even :P

Reageer