Radiatoren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Radiatoren

Ik kreeg, behorend bij een taak, de volgende opgave:
Bij radiatoren bedragen de aanvoer- en retourtemperatuur typisch 70°C en 50°C. In welk van beide gevallen zou dit tot een stijging van het primair energieverbruik leiden? Leg uit.
Ik beheers de leerstof ca va, maar ook nog lang niet geweldig (examens pas binnen een maand). Het vak heet Energieconversiemachines en -systemen, indien er nog forumgebruikers zijn die het vak ECMS in Leuven volgen en met de leerstof bekend zijn. Met deze vraag (gelabeld als denkvraag) weet ik echter niet zo goed wat bedoeld word. Je moet me het antwoord zeker niet voorkauwen, maar ik zou het wel appreciëren moest iemand me op weg kunnen helpen!

HJ

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Radiatoren

In welk van beide gevallen ..........
Ht zou denk ik al helpen als je duidelijk maakte over welke twee gevallen het gaat. Dat staat vast ergens in een inleidende tekst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Radiatoren

Juist, sorry. Het was al laat gisteren ;)

Nu, er zijn twee gevallen. 1 met warmtepomp en 1 met een gasketel. De gegevens zijn:
De warmtepomp die men in overweging neemt, is een eenvoudige warmtepomp met dampcompressie. Het werkingsfluïdum is R134a. De compressor heeft een isentropisch rendement van 95%. De warmtepomp ontrekt zijn warmte aan de ondergrond die een constante temperatuur heeft van 10°C. Tussen de verdamper van de warmtepomp en de ondergrond zit er een kringloop gevuld met water-glycol-oplossing (om bevriezing te vermijden). Het minimale temperatuurverschil tussen het water van grondwarmtewisselaar en de ondergrond is 6°C. Het minimale temperatuurverschil tussen het water van grondwarmtewisselaar en de verdamper is 5°C. Het retour water naar de grondwarmtewisselaar heeft een temperatuur van 0.5°C. De druk van het water in de grondwarmtewisselaar is 3,5bar.

Tussen de condensor van de warmtepomp en het kantoor zit een warmtedistributiesysteem (vloerverwarming) gevuld met water. De temperatuur van het water vanaf de condensor richting vloerverwarming heeft een temperatuur van 35°C. De retourtemperatuur is 30°C. Het minimale temperatuurverschil tussen het water van het warmteafgiftesysteem en de condensor is 5°C. De druk van het water in de warmtedistributiesysteem is 3,5bar.
Gezien de lage retourtemperatuur is het mogelijk een condenserende gasketel te plaatsen met een rendement van 107% ten opzichte van de onderste verbrandingswaarde. Bij verbranding ontstaan rookgassen op 180°C. Op deze temperatuur levert het rookgas warmte aan het warmtedistributiesysteem.
Voor afbeeldingen van de warmtepomp en de gasketel voeg ik een bijlage toe. Het gaat over vraag 5, en de gegevens van de ketel en pomp staan in vraag 2 en 3.

In verband met het werkingsfluïdum enzo hebben we een apart boek met thermodynamische tabellen.

[attachment=7863:Opgave_2...010_2011.pdf]

HJ
Bijlagen
Opgave_20Taak_202010_2011.pdf
(82.86 KiB) 402 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Radiatoren

Met de eerdere vragen heb ik niet zoveel moeite. Dat is praktisch allemaal formules toepassen en de oefeningen oplossen. De laatste is een denkvraag en ik snap niet goed hoe je kan nagaan (met de eerder berekende cijfergegevens) of het primair energieverbruik stijgt of daalt...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Radiatoren

Bij de warmtepomp kun je toch eenvoudig berekenen wat het energieverbruik wordt als de condensor niet meer werkt met water van 30 - 35 oC maar met water van 50 - 70 oC ? Je kunt het natuurlijk ook beredeneren of het energieverbruik toeneemt of afneemt.

Bij de condenserende gasketel zal het rendement van 107 % veranderen als de watertemeratuur stijgt. Dat kun je niet eenvoudig berekenen maar wel beredeneren.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Radiatoren

Bij de warmtepomp kun je toch eenvoudig berekenen wat het energieverbruik wordt als de condensor niet meer werkt met water van 30 - 35 oC maar met water van 50 - 70 oC ?


Inderdaad, dat kan ik.
Je kunt het natuurlijk ook beredeneren of het energieverbruik toeneemt of afneemt.
Dat wil ik doen. Hoe dus?
Bij de condenserende gasketel zal het rendement van 107 % veranderen als de watertemeratuur stijgt. Dat kun je niet eenvoudig berekenen maar wel beredeneren.
Weeral, ik snap niet goed hoe...

HJ

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Radiatoren

Warmtepomp:

wat gebeurt er met de condensatietemperatuur van het R134a als de watertemperatuur stijgt van 30-35 naar 50-70 graden?

wat gebeurt er dus met de condensatiedruk van het R134a ?

en wat betekent dat voor het benodigde vermogen van de compressor in de warmtepomp?

Condenserende gasketel:

wat gebeurt er met de schoorsteentemperatuur van de ketel als de binnenkomende watertemperatuur stijgt van 30-35 naar 50-70 graden?

en wat betekent dat voor het rendement en dus het gasverbruik van de ketel?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Radiatoren

Fred F. schreef:Condenserende gasketel:

wat gebeurt er met de schoorsteentemperatuur van de ketel als de binnenkomende watertemperatuur stijgt van 30-35 naar 50-70 graden?

en wat betekent dat voor het rendement en dus het gasverbruik van de ketel?
dan zal de schoorsteentemperatuur ook stijgen? Het rendement zal stijgen en het gasverbruik dalen?

Ik weet het niet goed, maar volgens mij zie ik het ook niet helemaal.

HJ

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Radiatoren

dan zal de schoorsteentemperatuur ook stijgen?
Ja.
Het rendement zal stijgen en het gasverbruik dalen?
Juist niet, want er vliegt immers meer warmte de lucht in waar je niets aan hebt.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Radiatoren

Juist niet, want er vliegt immers meer warmte de lucht in waar je niets aan hebt.
Dezelfde redenering heb ik in mijn vorige woning ook gevolgd. Daar heb ik bij een renovatie van de CV installatie een overmaat aan radiatorvermogen geïnstalleerd. Radiatorvermogen ongeveer 2 maal ketelvermogen.

De gedachte daarachter: het hele systeem gaat op een lagere watertemperatuur werken. In de ketel is er dan een groter temperatuurverschil tussen vuurhaard en water, waardoor je een betere warmteoverdracht hebt.

In mijn huidige wonig ben ik hetzelfde van plan.

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Radiatoren

Juist niet, want er vliegt immers meer warmte de lucht in waar je niets aan hebt.
klazon schreef:Dezelfde redenering heb ik in mijn vorige woning ook gevolgd. Daar heb ik bij een renovatie van de CV installatie een overmaat aan radiatorvermogen geïnstalleerd. Radiatorvermogen ongeveer 2 maal ketelvermogen.

De gedachte daarachter: het hele systeem gaat op een lagere watertemperatuur werken. In de ketel is er dan een groter temperatuurverschil tussen vuurhaard en water, waardoor je een betere warmteoverdracht hebt.

In mijn huidige wonig ben ik hetzelfde van plan.
Dus over de gasketel kan ik het volgende zeggen?

In de gasketel zal de binnenkomende watertemperatuur stijgen van 30-35 naar 50-70 graden, waardoor ook de schoorsteentemperatuur zal stijgen. Hierdoor wordt er meer warmte verloren aan de omgeving, waardoor het rendement zal dalen en het gasverbruik zal stijgen. Kort gezegd, wanneer het hele systeem op een hogere watertemperatuur gaat werken, is er een kleiner temperatuurverschil tussen de vuurhaard en het water, waardoor je een slechtere warmteoverdracht hebt. Dit leidt tot een stijging van het primair energieverbruik.

En hoe zit het dan precies met de warmtepomp? Ik heb de thermodynamische tabellen wel van R134a, maar zit toch vast met de redenering.

HJ

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Radiatoren

Dus over de gasketel kan ik het volgende zeggen?

In de gasketel zal de binnenkomende watertemperatuur stijgen van 30-35 naar 50-70 graden, waardoor ook de schoorsteentemperatuur zal stijgen. Hierdoor wordt er meer warmte verloren aan de omgeving, waardoor het rendement zal dalen en het gasverbruik zal stijgen.
Het is voldoende alleen dit te zeggen.
En hoe zit het dan precies met de warmtepomp? Ik heb de thermodynamische tabellen wel van R134a, maar zit toch vast met de redenering.
Probeer de 3 vragen te beantwoorden die ik eerder bij de Warmtepomp stelde.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Radiatoren

Fred F. schreef:Warmtepomp:

wat gebeurt er met de condensatietemperatuur van het R134a als de watertemperatuur stijgt van 30-35 naar 50-70 graden?

wat gebeurt er dus met de condensatiedruk van het R134a ?

en wat betekent dat voor het benodigde vermogen van de compressor in de warmtepomp?
Als de watertemperatuur stijgt, zal de temperatuur van het R134a ook stijgen? En dit zal ook een drukstijging tot gevolg hebben?

Dan zou er minder vermogen nodig zijn voor de compressor in de warmptepomp aan te drijven? Dit leidt tot een daling in het primair energieverbruik?

JH

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Radiatoren

Als de watertemperatuur stijgt, zal de temperatuur van het R134a ook stijgen? En dit zal ook een drukstijging tot gevolg hebben?
Correct.
Dit leidt tot een daling in het primair energieverbruik?
Juist niet: hoe méér persdruk de compressor moet leveren des te méér vermogen dat kost.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Radiatoren

Correct.
Goed, ik snap ook waarom.
Juist niet: hoe méér persdruk de compressor moet leveren des te méér vermogen dat kost.
Dit snap ik niet, die drukstijging van R134a is toch een gevolg van de temperatuurstijging? Dus die drukstijging moet niet meer verwezenlijkt worden door de compressor, dus een lager vermogen?

Of zie ik het weer verkeerd?

HJ

Reageer