Atomisatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 236

Atomisatie

Goedenavond,

Men kan atomiseren op verschillende manieren, maar mijn vraag is eigenlijk als je een schaal gesmolten metaal hebt (+/- 1000°C) waar je met een hoge druk water op spuit (een oude manier van atomiseren) zal dit water dan dissociëren of zal er gewoon een puur versnelde verdamping ontstaan?

MVG,

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: Atomisatie

Hello,

Ik had wat achter dit fenomeen gezocht. Naar't schijnt is er een link met de SGL diagram waarbij het kritisch punt van water voorbij gestreefd word (+/- 350°C). Op +/- 1000°C ontbindt water dus in H2 en O2.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Atomisatie

Naar't schijnt is er een link met de SGL diagram waarbij het kritisch punt van water voorbij gestreefd word (+/- 350°C)
Wat is een SGL diagram?
Op +/- 1000°C ontbindt water dus in H2 en O2.
Hoezo dus.

Elke reactie is een evenwichtsreactie met een evenwichtsconstante Kp.

Bij 1000 oC zullen er daardoor een paar watermolekulen dissociëren, bij 900 oC een paar minder, bij 1100 oC een paar meer.

Wat is de zin van dit gefilosofeer?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Atomisatie

Naar't schijnt is er een link met de SGL diagram waarbij het kritisch punt van water voorbij gestreefd word (+/- 350°C).
Wat is een SGL diagram?
Waarschijnlijk staat SGL voor Solid Gas Liquid wat in dit geval gelijk is aan het fasediagram van water.

Hoe dan ook kan je het kritisch punt enkel voorbij wanneer de temperatuur hoger is dan 375°C én de druk hoger is dan 218 atmosfeer! Dit zie ik in een open schaal niet onmiddellijk gebeuren.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: Atomisatie

Hoe dan ook kan je het kritisch punt enkel voorbij wanneer de temperatuur hoger is dan 375°C én de druk hoger is dan 218 atmosfeer! Dit zie ik in een open schaal niet onmiddellijk gebeuren.
Ik weet niet over welke druk ik het heb met mijn eerste post, maar na wat simpel zoekwerk kwam ik uit dat een hogedrukreiniger ongeer een 150bar haalt. In mijn eerste post zei ik:
waar je met een hoge druk water op spuit
Stel we halen dus hierdoor het kritisch punt, zal dit een effect hebben op het dissociëren van H2O?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Atomisatie

Dissociatie van H2O heeft helemaal niets uit te staan met de kritische temperatuur en/of kritische druk van water. Bij 1000 oC (of welke temperatuur dan ook) is die dissociatie verwaarloosbaar.

Wie zo zot zou zijn om met een hogedrukspuit water op heet vloeibaar metaal kan beter eerst een bed in het ziekenhuis reserveren. Het water zal meteen verdampen en een zogenaamde stoomexplosie veroorzaken waarbij bovendien het hete gesmolten metaal in de rondte zal vliegen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: Atomisatie

Wie zo zot zou zijn om met een hogedrukspuit water op heet vloeibaar metaal kan beter eerst een bed in het ziekenhuis reserveren. Het water zal meteen verdampen en een zogenaamde stoomexplosie veroorzaken waarbij bovendien het hete gesmolten metaal in de rondte zal vliegen.
Lol, ik heb het niet over zotte mensen of iets dergelijks. Ik denk dat een zotte mens zelfs 1000°C niet kan halen en dan nog om daadwerkelijk ook op die T te blijven. Ik heb het ook niet over een hogedrukreiniger. Dat was louter om een getal op te plakken.
Dissociatie van H2O heeft helemaal niets uit te staan met de kritische temperatuur en/of kritische druk van water. Bij 1000 oC (of welke temperatuur dan ook) is die dissociatie verwaarloosbaar.
Het principe betreft eigenlijk atomisatie, daarom ook mijn vraag in de eerste post (13 mei 2011):
zal dit water dan dissociëren of zal er gewoon een puur versnelde verdamping ontstaan?
Chemische of fysische verschijnsel.
Het water zal meteen verdampen en een zogenaamde stoomexplosie veroorzaken
Bij 1000 oC zullen er daardoor een paar watermolekulen dissociëren, bij 900 oC een paar minder, bij 1100 oC een paar meer.
Verwaarloosbaar dus?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Atomisatie

Atomiseren heeft meerdere betekenissen, het kan splitsen in atomen betekenen maar het kan ook verstuiven betekenen. Omdat je in de topictitel spreekt over water dissociatie bij hoge temperatuur dacht ik eerst dat je de eerste betekenis bedoelde en dat je op die manier waterstof wilde maken (het internet staat vol met onzin over waterstof). Maar waterdissociatie bij hoge temperatuur is verwaarloosbaar.

Om water te verstuiven heb je geen hoge temperatuur nodig, koud water verstuift ook, en geen hoge druk, een paar bar is gewoonlijk genoeg.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: Atomisatie

Okay.

Reageer