Springen naar inhoud

Maple

• Log in om te kunnen reageren

appelsapje

appelsapje

• >100 berichten
  • 120 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2011 - 17:44

ik wil een functie definiŽren in Maple met deze vorm
LaTeX

Vraag hierbij is, hoe geef ik in Maple ( Maple 12) een derdemachtswortel in?
Dank.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 mei 2011 - 18:21

Via het commando Root[3](functie);

Terzijde, die machtwortel kan je vermijden door je functie als volgt te schrijven.
LaTeX
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

appelsapje

appelsapje

• >100 berichten
  • 120 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2011 - 18:35

Is het dan normaal dat hij na de enter geen 3e wortel weergeeft maar enkel LaTeX
Via commando root[3]?

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 mei 2011 - 19:47

Wanneer ik root[3](8); doe krijg ik mooi 2, ook voor jouw functie komt er dan LaTeX

Ik heb het volgende gedaan:
f(x,y) := x^2 + y^3;

root[3](f(x,y));
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

appelsapje

appelsapje

• >100 berichten
  • 120 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2011 - 12:34

Wanneer ik root[3](8); doe krijg ik mooi 2, ook voor jouw functie komt er dan LaTeX

Ik heb het volgende gedaan:
f(x,y) := x^2 + y^3;

root[3](f(x,y));

Maar ik heb het eigenlijk over een functie definiŽren anders gezegd, in maple: f := ... en niet f(x,y):=
en als je dan LaTeX invoert ziet dat er niet echt goed uit.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 mei 2011 - 12:56

Maar ik heb het eigenlijk over een functie definiŽren anders gezegd, in maple: f := ... en niet f(x,y):=
en als je dan LaTeX

invoert ziet dat er niet echt goed uit.

Ik zie niet goed waarom je f zo zou definieren... Je moet toch aangeven welke je veranderlijken zijn. Wat je bijv kunt doen, is LaTeX . Dan kun je es testen wat bijv f(2, 1) geeft. Op jouw manier zou dat iets vreemds geven. Los daarvan nog iets: is het erg dat dat "er niet goed uitziet"? Bij prpgramma's gelijk Maple gaat het toch over het resultaat boven lay-out?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

appelsapje

appelsapje

• >100 berichten
  • 120 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2011 - 13:08

Ik zie niet goed waarom je f zo zou definieren... Je moet toch aangeven welke je veranderlijken zijn. Wat je bijv kunt doen, is LaTeX

. Dan kun je es testen wat bijv f(2, 1) geeft. Op jouw manier zou dat iets vreemds geven. Los daarvan nog iets: is het erg dat dat "er niet goed uitziet"? Bij prpgramma's gelijk Maple gaat het toch over het resultaat boven lay-out?

Even wat verwarring gestrooid precies, excuseer... wat ik eigenlijk bedoel:
inderdaad f zo defininiŽren: LaTeX dat bedoelde ik eigenlijk, in ieder geval niet dit: LaTeX want dat herkent maple niet als functie.
en met 'goed uitzien' bedoelde ik dat het mij niet echt een functie leek omdat er nog "root3..." instond na enter en geen 3e wortel.
Volgens mij is het ook geen functie, want als ik de part. afgeleiden bereken via D[1](f); ofzo dan geeft hij enkel LaTeX na enter, en geen afgeleide functie

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 mei 2011 - 14:25

Ik weet niet welke Maple-versie je gebruikt, maar volgende werkt bij mij prima:
LaTeX
LaTeX
LaTeX
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

appelsapje

appelsapje

• >100 berichten
  • 120 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2011 - 11:29

Ik weet niet welke Maple-versie je gebruikt, maar volgende werkt bij mij prima:
LaTeX

LaTeX
LaTeX

Mhm, met LaTeX en LaTeX lijkt wet wel te lukken, en met D[1](f); niet, terwijl dat normaal hetzelfde commando is, met andere functies werkt dat ook.
Maar bedankt in ieder geval.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 mei 2011 - 13:07

root en ^1/3 volgen niet eenzelfde wiskundige perceptie. Aangezien de computer 1/3 niet als geheel getal beschouwt zal dit mogelijk niet werken met negatieve getallen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures