Maple

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 120

Maple

ik wil een functie definiëren in Maple met deze vorm
\(f(x,y):=(x,y) -> \sqrt[3]{x^2+y^3}\)


Vraag hierbij is, hoe geef ik in Maple ( Maple 12) een derdemachtswortel in?

Dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Maple

Via het commando Root[3](functie);

Terzijde, die machtwortel kan je vermijden door je functie als volgt te schrijven.
\(f(x,y):=(x,y) -> (x^2+y^3)^{\frac{1}{3}}\)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 120

Re: Maple

Is het dan normaal dat hij na de enter geen 3e wortel weergeeft maar enkel
\(root_3(x^2+y^3)\)
Via commando root[3]?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Maple

Wanneer ik root[3](8); doe krijg ik mooi 2, ook voor jouw functie komt er dan
\((x^2+y^3)^{\frac{1}{3}}\)


Ik heb het volgende gedaan:

Code: Selecteer alles

f(x,y) := x^2 + y^3;



root[3](f(x,y));
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 120

Re: Maple

Kravitz schreef:Wanneer ik root[3](8); doe krijg ik mooi 2, ook voor jouw functie komt er dan
\((x^2+y^3)^{\frac{1}{3}}\)


Ik heb het volgende gedaan:

Code: Selecteer alles

f(x,y) := x^2 + y^3;



root[3](f(x,y));
Maar ik heb het eigenlijk over een functie definiëren anders gezegd, in maple: f := ... en niet f(x,y):=

en als je dan
\(f:= root[3](x^2+y^3);\)
invoert ziet dat er niet echt goed uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Maple

appelsapje schreef:Maar ik heb het eigenlijk over een functie definiëren anders gezegd, in maple: f := ... en niet f(x,y):=

en als je dan
\(f:= root[3](x^2+y^3);\)
invoert ziet dat er niet echt goed uit.


Ik zie niet goed waarom je f zo zou definieren... Je moet toch aangeven welke je veranderlijken zijn. Wat je bijv kunt doen, is
\(f:= (x,y) \rightarrow root[3](x^2+y^3);\)
. Dan kun je es testen wat bijv f(2, 1) geeft. Op jouw manier zou dat iets vreemds geven. Los daarvan nog iets: is het erg dat dat "er niet goed uitziet"? Bij prpgramma's gelijk Maple gaat het toch over het resultaat boven lay-out?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 120

Re: Maple

Ik zie niet goed waarom je f zo zou definieren... Je moet toch aangeven welke je veranderlijken zijn. Wat je bijv kunt doen, is
\(f:= (x,y) \rightarrow root[3](x^2+y^3);\)
. Dan kun je es testen wat bijv f(2, 1) geeft. Op jouw manier zou dat iets vreemds geven. Los daarvan nog iets: is het erg dat dat "er niet goed uitziet"? Bij prpgramma's gelijk Maple gaat het toch over het resultaat boven lay-out?
Even wat verwarring gestrooid precies, excuseer... wat ik eigenlijk bedoel:

inderdaad f zo defininiëren:
\(f:= (x,y) \rightarrow root[3](x^2+y^3);\)
dat bedoelde ik eigenlijk, in ieder geval niet dit:
\(f(x,y):= (x,y) \rightarrow root[3](x^2+y^3);\)
want dat herkent maple niet als functie.

en met 'goed uitzien' bedoelde ik dat het mij niet echt een functie leek omdat er nog "root3..." instond na enter en geen 3e wortel.

Volgens mij is het ook geen functie, want als ik de part. afgeleiden bereken via D[1](f); ofzo dan geeft hij enkel
\(D_1(f)\)
na enter, en geen afgeleide functie

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Maple

Ik weet niet welke Maple-versie je gebruikt, maar volgende werkt bij mij prima:
\(f:= (x,y) \rightarrow root[3](x^2+y^3)\)
\(part_x := diff(f(x,y), x)\)
\(part_y := diff(f(x,y), y)\)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 120

Re: Maple

Drieske schreef:Ik weet niet welke Maple-versie je gebruikt, maar volgende werkt bij mij prima:
\(f:= (x,y) \rightarrow root[3](x^2+y^3)\)
\(part_x := diff(f(x,y), x)\)
\(part_y := diff(f(x,y), y)\)
Mhm, met
\(part_x := diff(f(x,y), x)\)
en
\(part_y := diff(f(x,y), y)\)
lijkt wet wel te lukken, en met D[1](f); niet, terwijl dat normaal hetzelfde commando is, met andere functies werkt dat ook.

Maar bedankt in ieder geval.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Maple

root en ^1/3 volgen niet eenzelfde wiskundige perceptie. Aangezien de computer 1/3 niet als geheel getal beschouwt zal dit mogelijk niet werken met negatieve getallen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer