Viscositeit olie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 13

Viscositeit olie

Hoi,

Ik wil graag de viscositeit van ruwe olie (aardolie) te weten komen maar weet niet waar te beginnen. Ik zoek naar de viscositeit van aardolie bij 4 graden C en wil het graag verwaren totdat het de viscositeit van water heeft (1 mPa s bij 20 graden C). Ik zou graag willen weten hoeveel graden ik het moet verwarmen. Heeft iemand een idee?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Viscositeit olie

Er bestaan meer dan honderd verschillende aardoliën.

Over welke aardolie gaat dit?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 13

Re: Viscositeit olie

Het gaat over aardolie die uit de grond komt maar volgens mij zit er niet echt verschil in de soorten. Het is gewoon aardolie rechtstreeks uit de grond

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Viscositeit olie

Er zijn honderden olievelden in de wereld, allemaal met verschillende soort aardolie.

Kies er maar één uit: http://www.oil-transport.info/Crude_oil_da...e_oil_data.html

De bekendste aardolie uit de Noordzee is Brent

Europa importeert veel olie uit Rusland: Russian Export Blend

De bekendste aardolie uit het midden oosten is Arabian Light
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 13

Re: Viscositeit olie

owke gebruiken we die maar het gaat over olie pompen uit een gezonken schip dus het verschilt elke keer. Maar dat maakt niets uit dan gebruiken we die als voorbeeld ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Viscositeit olie

Om de meeste midden oosten aardoliën op te warmen tot een dynamische viscositeit van 1 mPas (1 cPoise) zou je op moeten warmen tot zo'n 130 oC maar er zijn er ook die je tot bijna 200 oC zou moeten opwarmen. Lijkt me onbegonnen werk in een gezonken schip.

Maar waarom zou de viscositeit verlaagd moeten worden tot slechts 1 mPas ? Pompen werken heus ook wel bij hogere viscositeit.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 13

Re: Viscositeit olie

ligt er denk ik aan welke pomp je gebruikt

Berichten: 13

Re: Viscositeit olie

Het is waarschijnlijk het beste om een verdringerpomp te gebruiken, dan moet de viscositeit boven 150 mPa.s liggen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Viscositeit olie

Hoezo boven de 150 mPas? Of bedoel je onder?

Het lijkt mij dat je best en centrifugaalpomp kunt gebruiken, tenzij het zeeeeer zware aardolie uit Zuid Amerika is.

Arabian Light heeft een viscositeit van 13 mPas bij 20 oC, Arabian Heavy heeft een viscositeit van 45 mPas bij 20 oC en zelfs dat zal geen probleem zijn voor de juiste centrifugaalpomp.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 13

Re: Viscositeit olie

Ja maar het schip ligt op grote diepte en de temperaturen liggen rond de 4 oC op die dieptes

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Viscositeit olie

Dan warm je het een beetje op naar 20 oC i.p.v. die 130 - 200 oC die nodig zou zijn om de viscositeit naar 1 mPas te verlagen.

Deze hele discussie is vrij zinloos zonder te weten welke soort aardolie in dat schip zit.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 13

Re: Viscositeit olie

hoe weet ik ofdat het dan pompbaar is?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Viscositeit olie

Dan weet je wat van die aardolie de echte viscositeit is bij een bepaalde temperatuur. En wat minstens zo belangrijk is: wat het pourpoint is.

Ik neem aan dat dit een schoolopdracht is? Wat is dan precies de bedoeling dat je gaat doen?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Viscositeit olie

Zoals Fred F al enkele malen zei moet je eerste weten welke soort olie het is, afhankelijk van die soort zul je enkele graden moeten opwarmen (zodat je een lagere viscositeit krijgt) en vervolgens kan je de juiste pomp selecteren.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 13

Re: Viscositeit olie

hoe weet ik ofdat het dan pompbaar is?


het is idd een school opdracht

Reageer