Pws bloedstolling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Pws bloedstolling

Ik ben net begonnen met het verzinnen van proeven en hypotheses voor mijn Profielwerkstuk. Dit wil ik gaan doen over het stollingsproces, welke stoffen in bloed hierbij betrokken zijn en wat de beste omstandigheden zijn om bloed te laten stollen. Dit zou ik natuurlijk allemaal van internet af kunnen halen, maar het is de bedoeling dat ik dit zelf uitzoek d.m.v. proeven. Nu ben ik dus begonnen met proeven verzinnen, maar ik heb geen idee hoe ik de samenstelling van bloedplasma uit moet zoeken en of dit überhaupt wel mogelijk is. Heeft iemand misschien een idee?

Bvhd,

blokkje

Berichten: 320

Re: Pws bloedstolling

Tot welke aparatuur (centrifuge, well platen, pipetten, (fluorescentie-)microscopen, spectrofotometer, (q)PCR...) en middelen heb je toegang (enzymen, antilchamen, buffers...)? Welke kennis heb je? Wat is je onderwijsniveau? Ik kom uit België dus heb geen idee wat PWS voorstelt, en in welk studiejaar dat gebeurt ;) . Bloedstollingsproces past denk ik beter bij moleculaire biologie.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Pws bloedstolling

Ik zal met mijn toa/docent moeten overleggen wat voor soort apparatuur er beschikbaar is, ik weet wel dat er een centrifuge, pipetten, buretten, lichtmicroscoop aanwezig zijn, volgens mij ook een spectrofotometer. Ik heb met scheikunde een keer een proef met GLC(Gas-liquid chromatografie) uitgevoerd, zou het misschien daarmee mogelijk zijn?

Ik heb een paar dagen geleden even snel overleg gehad met de toa, die zei dat er veel stofjes wel aanwezig waren, en anders waarschijnlijk bestelt kunnen worden.

Ik zit in Gymnasium 5

blokkje

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Pws bloedstolling

Google-hint: anticoagulans.

Verder zou je de invloed van pH en temperatuur op stollingssnelheid kunnen onderzoeken bijvoorbeeld.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 320

Re: Pws bloedstolling

de stollingscondities nagaan, met de parameters die mrtn aangeeft, lijkt me wel goed te doen, mits je een goeie indicator hebt voor het moment wanneer bloed effectief gestold is om zo goeie vergelijkbare tijdsmetingen kan bekomen. Maar om effectief zelf de eiwitten en andere stoffen te gaan zoeken en identificeren , laat staan de interacties, betrokken bij het stollingsproces, ga je al een stevig stapje verder moeten gaan. dan ga je echt op vlak van moleculaire onderzoeksmethoden moeten gaan werken, ipv enkel fysiologische methoden. is dat echt de bedoeling?

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Pws bloedstolling

Wat Mrtn suggereert is inderdaad een proef die goed te doen is. Ik wil echter wel iets meer doen, maar zal iets anders moeten verzinnen als het echt hoog universitair niveau wordt, want dat is niet helemaal de bedoeling nee.

Blokkje

Berichten: 320

Re: Pws bloedstolling

Je kan mss ook werken met bloedverdunningen, zien wat het effect is van de concentratie bloedplaatjes, rode bloedcellen en degrelijk een invloed hebben. Maar om zelf te gaan ontdekken dat het om eiwitten zoals fibrine en fibrinogeen gaan, denkik dat het wel te ver gaat.

Wat je mss wel nog extra kan doen is het stollingsproces gaan visualiseren met (fluorescentie)microscopische opnames. Je gaat op zoek naar de regulatorische maar vooral structurele eiwitten die belangrijk zijn voor stolling (firbine) en deze dan gaan kleuren (met immunocytochemie bijvoorbeeld) op stalen van verschillende stadia van bloedstolling. Zo krijg je mss een mooi beeld van de de stijgende concentraties fibrine en de fibrine fibers te zien die cellen gaan vasthouden etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Pws bloedstolling

Je kan beter iets minder doen, maar dit volledig doen dan meerdere dingen doen die je maar halfbakken doet.

pH en temperatuur zijn al twee variabelen die lastig genoeg zijn uit te zoeken. Vergeet niet je moet voor elk meetpunt (specifieke temperatuur danwel pH) je experiment uitvoeren. Het liefst voor je deze experimenten minimaal in 3-voud uit om zodoende betere statistisch significante resultaten te verkrijgen. Het is heel makkelijk om je tijd vol te krijgen met deze relatief simpele aanpakken.

Belangrijk is nog wel hoe je stolling gaat meten, dat is al een onderzoekje op zich.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer