Springen naar inhoud

Maximale remvertraging


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Deguldensnede

    Deguldensnede


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2011 - 11:23

Hey,

ik heb een vraag omtrent de maximale remvertraging:

Hoe komt men erbij (bij een voertuig) om te stellen dat de maxiamale remvertraging afhankelijk is van de zwaartekracht?
Het gaat bij een voertuig toch niet om een vallend object?

De uitleg die ik al gevonden heb:

De theoretisch maximale remvertraging is gelijk aan de wrijvingscoeff (voor een normale band 1) x 9,8 m/s≤.

Dus met een betere wrijvingscoeff (denk aan spike-banden etc) is het mogelijk een betere remvertraging te verkrijgen...

Maar wat doet die 9,8 m/s≤ daar? dat geld toch enkel voor vrij vallende objecten?

En alle andere info over de (theoretische) maximale remvertraging is ook welkom.

Hartelijk dank!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

317070

    317070


  • >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 mei 2011 - 11:32

Maar wat doet die 9,8 m/s≤ daar? dat geld toch enkel voor vrij vallende objecten?

Je kent de wet F=m.a? Dus een object van 1 kg, ondervind een versnelling van 9,8 m/s≤ als de zwaartekracht 9,8N is.

MAAR, de zwaartekracht F=m.g. Dus voor alle objecten, onafhankelijk hoe groot of hoe zwaar ondervinden door de zwaartekracht een versnelling van 9,8m/s≤. Daarom maakt met dikwijls het onderscheid niet meer zo duidelijk.

In ieder geval, een auto staat op de grond, wat is dan de normaalkracht op die auto?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

#3

epistimi

    epistimi


  • >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 oktober 2011 - 09:35

De valversnelling van 9.81 m/s≤ wordt gebruikt ter bepaling van de zwaartekracht. De zwaartekracht die ingrijpt op een voorwerp heeft niets met de toestand van dat voorwerp (vallen of staan) te maken; die is in de twee gevallen hetzelfde.

De remkracht hangt af van de wrijvingskracht die afhangt van 'hoe hard' het wiel op de grond drukt. Hoe harder het wiel op de grond drukt, hoe groter de wrijving met de grond en hoe groter de maximaal ontwikkelbare remkracht. Dat 'hard drukken' op de grond is afkomstig van de normaalkracht N van de grond op die band of van de band op de grond. Deze hangt af van het gewicht, en indien de zwaartekracht buiten de normaalkracht de enige optredende kracht is, dan is de normaalkracht gelijk aan de zwaartekracht, die gelijk is aan m*g. Dus dan geldt:

N = mg = m*9.81 kg/s≤.

En de wrijving Fw is dan:

Fw = f*N, met f de wrijvingscoŽfficiŽnt.

Dus de wrijvingskracht is

Fw = f * m * 9.81 kg/≤

Weet ook dat de versnelling waarmee een voorwerp valt, een gevolg is van de zwaartekracht die er op werkt, de zwaartekracht is niet het gevolg van de versnelling. Daardoor heeft de versnelling waarmee een voorwerp valt verband met de kracht dat dit voorwerp op de grond uitoefent wanneer het reeds gevallen is en op de grond staat. In die zin zal een zelfde voorwerp op de maan, waar de zwaartekracht kleiner is, minder snel naar het maanoppervlak versnellen en dus ook minder kracht uitoefenen op het maanoppervlak dan op het aardoppervlak wanneer het ťťn keer is gevallen. Vandaar dat verband tussen de valversnelling van vallende objecten en de wrijvingskracht...





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures