Springen naar inhoud

Reactoren en massapercentage

• Log in om te kunnen reageren

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2011 - 16:17

Ik heb de hele vraag hier neergezet, maar het gaat mij alleen om de laatste vraag: "bereken hoeveel kg... etc.

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Het antwoord op de laatste vraag volgens de examenbundel:

Geplaatste afbeelding

Gedeeltelijk vind ik het antwoord logisch, en gedeeltelijk niet. Mijn problemen betreffen hoe je de 2,00*10^4 mol HF moet aanvullen.

1) Ze zeggen dat er HF en H2 verdwijnt door de reactie met OH-. In de vraagstelling wordt daar echter niet over gesproken. Ik snap uiteraard dat HF en OH- reageren in een zuur-base reactie en dat HF dan wordt omgezet in F-, maar waarom verdwijnt er ook H2? Hoe reageert H2 met OH-, waardoor H2 verdwijnt.

2) Volgens de reactie HF + NaF ../mods/chem/rightarrow.gif NaHF2 wordt, zoals in de tekst staat, HF teruggewonnen. Dit is niet in het antwoord verwerkt. Hoe zit dit? Als je dit in het antwoord zou verwerken, zou het antwoord iig moeten luiden iets als: 2,00*10^4 - 0,05*10^4 = etc...... (er wordt namelijk HF teruggewonnen).

Mijn dank is groot.

Veranderd door Pizza Monster, 14 mei 2011 - 16:22

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 mei 2011 - 16:46

1) Er staat nergens dat er H2 verdwijnt door reactie met OH-. De H2 verdwijnt gewoon als gas naar buiten de fabriek. De HF in dat H2 gas gaat verloren door de reactie met OH- en moet dus nieuw aangevuld worden. Dat is die 0,05*104 mol HF. Dus de vers benodigde hoeveelheid HF op punt (A) is: 2,0*104 + 0,05*104 = 2,05*104 mol HF .

2) Het verloren HF dat in het geproduceerde F2 zit wordt teruggewonnen en gerecycled en is dus geen verlies en doet dus in de berekening van netto benodigde hoeveelheid HF op punt (A) niet terzake.

Veranderd door Fred F., 14 mei 2011 - 16:52

Hydrogen economy is a Hype.

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2011 - 18:09

1) Er staat nergens dat er H2 verdwijnt door reactie met OH-. De H2 verdwijnt gewoon als gas naar buiten de fabriek. De HF in dat H2 gas gaat verloren door de reactie met OH- en moet dus nieuw aangevuld worden. Dat is die 0,05*104 mol HF. Dus de vers benodigde hoeveelheid HF op punt (A) is: 2,0*104 + 0,05*104 = 2,05*104 mol HF .

Fred, bedankt voor jouw bericht. Dit is misschien een domme vraag, maar waarom zou je het verloren HF gas moeten aanvullen? Het feit dat er HF verloren gaat, schaadt toch niet de productie van F2? HF gaat verloren in een andere reactor dan waaruit F2 ontstaat.

2) Het verloren HF dat in het geproduceerde F2 zit wordt teruggewonnen en gerecycled en is dus geen verlies en doet dus in de berekening van netto benodigde hoeveelheid HF op punt (A) niet terzake.

Het is geen verlies, maar ik dacht, aangezien er twee pijlen naar elektrolyseruimte lopen, dat de pijl van het gerecyclede HF de aanvoer van HF bij A compenseert. Maar dat is dus kennelijk niet zo...

Veranderd door Pizza Monster, 14 mei 2011 - 18:09

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 mei 2011 - 18:42

HF gaat verloren in een andere reactor dan waaruit F2 ontstaat.

Nee, HF gaat al verloren in de elektrolyseruimte doordat het met de H2 en ook met de F2 meevliegt. Dat deel van de HF voeding kan dus niet in de elektrolyseruimte omgezet worden in F2.

ik dacht, aangezien er twee pijlen naar elektrolyseruimte lopen, dat de pijl van het gerecyclede HF de aanvoer van HF bij A compenseert. Maar dat is dus kennelijk niet zo...

Nee, dat is niet zo. De gerecyclede HF compenseert alleen het verlies van HF in F2 maar omdat de recycle diezelfde HF is heeft het geen invloed op de verse aanvoer van HF bij punt (A).

Zet alle getallen maar eens bij de stromen in het plaatje dan wordt het waarschijnlijk duidelijk.
Hydrogen economy is a Hype.

Pizza Monster

Pizza Monster

• >250 berichten
  • 338 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2011 - 15:37

Bedankt Fred. Met die stromen is het inderdaad duidelijk geworden. Ik snap punt 2 van jouw uitleg nu ook.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures