Wet van dalton (ijzerchloride)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 236

Wet van dalton (ijzerchloride)

Hoi,

In mijn notities bij het hoofdstuk "de wet van Dalton" vind ik het volgende terug:

2C + O2 -> 2CO (onvolledige verbranding)
  • 10g C + 13,33g O2
C + O2 -> CO2 (volledige verbranding)
  • 10g C + 26,66g O2
Ergens verderop lees ik dat:

5g Fe + x g Cl2 -> 8,125 g geel ijzerchloride

5g Fe + y g Cl2 -> 24,375 g bruin ijzerchloride

De verhouding is 3 maal zo veel, m.a.w. als je het zo bekijkt dan komt het over alsof de eerste reactie op FeCl slaat, wat niet bestaat? Wat is de juiste interpretatie?

MVG,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Wet van dalton (ijzerchloride)

ABTTh schreef:Ergens verderop lees ik dat:

5g Fe + x g Cl2 -> 8,125 g geel ijzerchloride

5g Fe + y g Cl2 -> 24,375 g bruin ijzerchloride

De verhouding is 3 maal zo veel, m.a.w. als je het zo bekijkt dan komt het over alsof de eerste reactie op FeCl slaat, wat niet bestaat? Wat is de juiste interpretatie?
notitiefoutje repareren denk ik.

5g Fe + x g Cl2 -> 18,125 g geel ijzerchloride

5g Fe + y g Cl2 -> 24,375 g bruin ijzerchloride

want er ontstaat weliswaar 3 x zoveel product in de fout genoteerde aantekening, maar er wordt niet 3 x zoveel chloorgas verbruikt, dus zou ook de interpretatie FeCl vs FeCl3 een foute zijn, al zou FeCl wél bestaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Wet van dalton (ijzerchloride)

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: Wet van dalton (ijzerchloride)

Jan van de Velde schreef:notitiefoutje repareren denk ik.

5g Fe + x g Cl2 -> 18,125 g geel ijzerchloride

5g Fe + y g Cl2 -> 24,375 g bruin ijzerchloride
Notitiefouten kunnen inderdaad gebeuren, maar ik heb de aantekeningen nog eens bekeken, dit staat er in:

5g Fe + x g Cl2 -> 8,125 g geel ijzerchloride

8g Fe + y g Cl2 -> 23,000 g bruin ijzerchloride

Toon de wet van Dalton aan:

5g Fe + 3,125 g Cl2 -> 8,125 g geel ijzerchloride

5g Fe + 9,375 g Cl2 -> 14,375 g bruin ijzerchloride

Bij bruin ijzerchloride reageert ijzer met een 3 x grotere massa chloorgas dan bij de vorming van geel ijzerchloride. De vraag is of geel ijzerchloride = FeCl2 en of bruin ijzerchloride = FeCl3? Want ik heb dit zo via de stoïchiometrie proberen te bereiken, maar tevergeefs, ik kwam geen geheel getal uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Wet van dalton (ijzerchloride)

5g Fe + 9,375 g Cl2 -> 14,375 g bruin ijzerchloride
Hieruit kun je twee vergelijkingen opstellen:
  1. Fe + Cl2 [img]../mods/chem/rightarrow.gif[/img] FeCl2

    ofwel
  2. 2Fe + 3Cl2 [img]../mods/chem/rightarrow.gif[/img] 2FeCl3
Als je nu met mol gaat rekenen, welke vergelijking is dan correct?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: Wet van dalton (ijzerchloride)

Kravitz schreef:Hieruit kun je twee vergelijkingen opstellen:
  1. Fe + Cl2 Afbeelding FeCl2

    ofwel
  2. 2Fe + 3Cl2 Afbeelding 2FeCl3
Als je nu met mol gaat rekenen, welke vergelijking is dan correct?
Ik snap je vraag niet echt. Beide reacties zijn correct? Maar als ik aanneem dat bruin ijzerchloride = FeCl3 en geel ijzerchloride = FeCl2, dan:

Fe + Cl2 -> FeCl2

1 mol + 1mol -> 1 mol

55,847 g/mol + 35,453 g/mol -> 126,753 g/mol

5g + 6,348 g -> 11,348 g

En:

2Fe + 3Cl2 -> 2FeCl3

2 mol + 3 mol -> 2 mol

5g + 9,522 g -> 14,522 g

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Wet van dalton (ijzerchloride)

Beide reacties zijn inderdaad correct, maar in de opgave staat dat 5g ijzer en 9,375g chloorgas samen 14,375g ijzerchloride vormen, je weet echter niet of het om Fe2+ of Fe3+ gaat.

Daarom stel je beide vergelijking op, vervolgens ga je berekenen met hoeveel mol 5g Fe overeenkomt, hetzelfde doe je voor 9,375g chloorgas, 14,375g FeCl2 én 14,375g FeCl3. Ik doe dit even voor je:
  1. Fe + Cl2 Afbeelding FeCl2

    1 mol + 1 mol Afbeelding 1 mol

    0,09 mol + 0,132 mol Afbeelding 0,113 mol
    .
  2. 2Fe + 3Cl2 Afbeelding 2FeCl3

    2 mol + 3 mol Afbeelding 2 mol

    0,09 mol + 0,132 mol Afbeelding 0,089 mol
Nu is het weer aan jou ;) kijk goed naar wat daar allemaal staat, welke van de twee vergelijken kan onmogelijk kloppen? En weet je ook waarom? Vervolgens kan je besluiten wat het bruin ijzerchloride is

PS: de wet van dalton heeft toch te maken met partieeldrukken? Ik zie niet echt in hoe dit hier van toepassing is.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 236

Re: Wet van dalton (ijzerchloride)

PS: de wet van dalton heeft toch te maken met partieeldrukken? Ik zie niet echt in hoe dit hier van toepassing is.
Hoi,

Het betreft de massa-wetten Lavoisier, Proust, Dalton (in die volgorde). Ik heb het namelijk over deze wet:

http://dl.clackamas.edu/ch104-04/dalton%27s.htm

of

"John Dalton studied and expanded upon this previous work and developed the law of multiple proportions: if two elements can together form more than one compound, then the ratios of the masses of the second element which combine with a fixed mass of the first element will be ratios of small integers. For instance, Proust had studied tin oxides and found that their masses were either 88.1% tin and 11.9% oxygen or 78.7% tin and 21.3% oxygen (these were tin(II) oxide and tin dioxide respectively). Dalton noted from these percentages that 100g of tin will combine either with 13.5g or 27g of oxygen; 13.5 and 27 form a ratio of 1:2. Dalton found an atomic theory of matter could elegantly explain this common pattern in chemistry - in the case of Proust's tin oxides, one tin atom will combine with either one or two oxygen atoms.[4]"

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_theory

"Sommige elementen kunnen zich volgens verschillende massaverhoudingen verbinden met een ander element. In dat geval bestaat er een eenvoudige getallenverhouding tussen beide massaverhoudingen."

Reageer