Pws

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

Pws

Ik denk te weten waar ik mijn profielwerkstuk over wil doen:

Ik wil laten zien hoe ze gebouwen, zoals de Burj Dubai, zohoog kunnen maken.

Je hebt dan te maken met wind, aardbevingen, planning enzo Als je er nog meer weet zeg het maar.

Ik had hier ooit een progamma op discovery channel gezien, namelijk extreme engineering met Danny Forster en hier zag ik ook allerlei proeven die ik uit wilde proberen. Ik heb lang gezocht, maar kan het nniet duidelijk vinden.

Als iemand hier proeven bij weet of er meer informatie bij heeft zou dat welkom zijn.

En is dit een goed onderwerp?

Proef 1:

Waardoor kan een zo hoog gebouw een aardebeving weerstaan?

Doordat het elastisch is

Ik wil een toren van spaghetti maken, want dan kan je vergelijken met de sterke stalen niet elastische balken

En waarmee zou ik de elastische balken mee kunnen maken?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Pws

De vraag naar hoe je een bouwwerk zo hoog kan maken, is extreem complex. Bijna alle facetten van buwkundige ingenieurstechnieken komen daarbij kijken. Cruciaal is de dragende constructie maar evenzeer welke materialen hiervoor optimaal zijn: enerzijds heb je een zekere sterkte nodig, anderszijds ook een zekere mate van flexibiliteit. Die mag dan weer niet te groot zijn zodat het topje geen honderden meters heen en weer zwiept.

Materiaalkeuze stoelt vaak op de beproefde klassieke materialen als staal, maar extreme gebouwen vragen extreme oplossingen. Grote kans dus dat het geen klassiek staal is, maar dat het koolstofgehalte anders ligt bijvoorbeeld. Als je niet alledaagse materialen zal gebruiken, kan een Ashby-diagram een handige tool zijn.

Stel dat je beslist om een materiaal te gebruiken, wordt het onderworpen aan verschillende testen, denk maar aan een drukproef (mede om te testen op knik), een trekproef, ...

Je moet allerlei faalmodi voorzien.

Misschien is dit alles wat ingewikkeld om eenvoudige proeven bij uit te voeren?

Tenzij andere forummers wel een paar ideeën hebben over haalbare testen ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 18

Re: Pws

Inderdaad want hier snap ik niks van ;)

Reageer