Zwembad opwarmen m.b.v de zon

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Zwembad opwarmen m.b.v de zon

Hey

Ik heb thuis een zwembad staan van ongeveer 73m³. Aangezien het zeer lang duurt om dit op te warmen zou ik dit graag willen opwarmen d.m.v. een zwarte buis. In andere topics heb ik gelezen dat dit kan werken. Maar nu is mijn vraag hoeveel meter van deze zwarte buis heb ik nodig om het zwembad tot ongeveer 30 à 32°c op te warmen. Natuurlijk zou ik deze temperatuur zo snel mogelijk willen bereiken. Gemiddeld is het water zoon 25°c als het een tijdje goed warm is geweest. En wat moet het debiet zijn van de pomp die ik hierop aansluit.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Zwembad opwarmen m.b.v de zon

In welk land woon je?

Wat zijn de afmetingen van dat zwembad?

Staat het boven de grond of is het ingegraven?

Hoe ligt het zwembad t.o.v. de zon?

Als je die andere topics gelezen hebt weet je dat het benodigde oppervlak niet echt goed te berekenen is.

Je weet niet hoeveel warmte het zwembad straks naar de omgeving zal verliezen als het op 30-32 graden is, dus is niet te zeggen hoeveel vermogen nodig is om het op die temperatuur te houden.

De zonnestraling is in deze tijd van het jaar op een onbewolkte dag ongeveer 5 kWh/m2. De zonnestraling rond het hoogste punt van de zon (half twee) is nu op een onbewolkte dag ongeveer 800 W/m2 loodrecht op de zonnestraling, de rest van de dag minder.

Om 73 m3 water één graad Celsius op te warmen kost 73000 kg * 4,19 kJ/kg.oC * 1 oC = 306000 kJ = 85 kWh. Dus als je dat water in één dag één graad op wilt warmen (7 graden in een week) en je zelfbouw zonnecollector zou een rendement van 65 % hebben (dus ongeveer tweederde van de zonnewarmte komt daadwerkelijk in het water terecht) dan heb je 85 kWh / (5 kWh/m2 * 0,65) = 17 m2 zwarte slang nodig. Dat is 850 meter van 20 mm diameter. Op het hoogtepunt van de dag is het vermogen van de zonnecollector dan 800 W/m2 * 17 m2 = 13600 W = 13,6 kW = 13,6 kJ/s. Stel dat je het stromende water in de zonnecollector maximaal 10 graden op wilt warmen dan is het benodigde waterdebiet 13,6 kJ/s / (4,19 kJ/kg.oC * 10 oC) = 0,32 kg/s = 1,2 m3/uur.

Dit was een rekenvoorbeeld om je een idee te geven van orde van grootte. En dat was dan alleen voor het water, maar ook de wand van het zwembad zal mee opgewarmd moeten worden en bovendien verliest het zwembad alsmaar warmte aan de omgeving, vooral 's nachts. Daar staat tegenover dat het zwembad zelf ook zonnestraling ontvangt en absorbeert met onbekend rendement.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 1

Re: Zwembad opwarmen m.b.v de zon

[topic="0"]daarbij tel je de onderkant mee, dus x 2 is nog beter

ik heb 250 m'tyleen van 15 mm doorsnee

in 1 week zoin wordt het water 5 graden warmer (26m3)[/topic]
Fred F. schreef:In welk land woon je?

Wat zijn de afmetingen van dat zwembad?

Staat het boven de grond of is het ingegraven?

Hoe ligt het zwembad t.o.v. de zon?

Als je die andere topics gelezen hebt weet je dat het benodigde oppervlak niet echt goed te berekenen is.

Je weet niet hoeveel warmte het zwembad straks naar de omgeving zal verliezen als het op 30-32 graden is, dus is niet te zeggen hoeveel vermogen nodig is om het op die temperatuur te houden.

De zonnestraling is in deze tijd van het jaar op een onbewolkte dag ongeveer 5 kWh/m2. De zonnestraling rond het hoogste punt van de zon (half twee) is nu op een onbewolkte dag ongeveer 800 W/m2 loodrecht op de zonnestraling, de rest van de dag minder.

Om 73 m3 water één graad Celsius op te warmen kost 73000 kg * 4,19 kJ/kg.oC * 1 oC = 306000 kJ = 85 kWh. Dus als je dat water in één dag één graad op wilt warmen (7 graden in een week) en je zelfbouw zonnecollector zou een rendement van 65 % hebben (dus ongeveer tweederde van de zonnewarmte komt daadwerkelijk in het water terecht) dan heb je 85 kWh / (5 kWh/m2 * 0,65) = 17 m2 zwarte slang nodig. Dat is 850 meter van 20 mm diameter. Op het hoogtepunt van de dag is het vermogen van de zonnecollector dan 800 W/m2 * 17 m2 = 13600 W = 13,6 kW = 13,6 kJ/s. Stel dat je het stromende water in de zonnecollector maximaal 10 graden op wilt warmen dan is het benodigde waterdebiet 13,6 kJ/s / (4,19 kJ/kg.oC * 10 oC) = 0,32 kg/s = 1,2 m3/uur.

Dit was een rekenvoorbeeld om je een idee te geven van orde van grootte. En dat was dan alleen voor het water, maar ook de wand van het zwembad zal mee opgewarmd moeten worden en bovendien verliest het zwembad alsmaar warmte aan de omgeving, vooral 's nachts. Daar staat tegenover dat het zwembad zelf ook zonnestraling ontvangt en absorbeert met onbekend rendement.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Zwembad opwarmen m.b.v de zon

daarbij tel je de onderkant mee, dus x 2 is nog beter
Wat bedoel je? Welke onderkant?
Alex Gijzenij schreef: schreef:ik heb 250 m'tyleen van 15 mm doorsnee

in 1 week zoin wordt het water 5 graden warmer (26m3)
Wat zijn de afmetingen (lengte, breedte, diepte) van jouw zwembad?

Staat het boven de grond of is het ingegraven?

Hoe ligt het zwembad t.o.v. de zon?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Zwembad opwarmen m.b.v de zon

Hey

Ik woon in Begië meer specifiek in de Kempen. Het zwembad is ingegraven in de grond en is 5m bij 10m. De wanden van het zwembad zijn uit beton en zijn 19cm dik. Het zwembad is naar het zuid-oosten gericht. Ik ben eens even aan het zoeken geweest achter mogelijke waterpompen en bij een Solar pompsysteem Siena LED uitgekomen.Deze heeft een opvoerhoogte van 2.7m en een pompvermogen van 1500l/u. Ik vermoed dat deze wel zal voldoen.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Zwembad opwarmen m.b.v de zon

Ik woon in België meer specifiek in de Kempen.
De reden dat ik vroeg waar je woonde is omdat we op het forum ook wel eens mensen uit Suriname of de Antillen krijgen en daar bakt de zon wat feller dan hier. Mijn berekening was op een Nederlands/Belgisch zonnetje gebaseerd.
Ik ben eens even aan het zoeken geweest achter mogelijke waterpompen en bij een Solar pompsysteem Siena LED uitgekomen.Deze heeft een opvoerhoogte van 2.7m en een pompvermogen van 1500l/u. Ik vermoed dat deze wel zal voldoen.
Je moet nu nog geen pomp bestellen maar pas nadat je het hele systeem ontworpen hebt en weet hoeveel opvoerhoogte je echt nodig hebt.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Zwembad opwarmen m.b.v de zon

Hey

Ik ben van plan om de leidingen op een carport te plaatsen maar hiervoor moet ik nog even berekenen of de carport het gewicht kan dragen. De carport is ongeveer 2.5 à 3 meter hoog dus dit zal de pomp wel aankunnen denk ik. Ik heb nu een goed idee wat ik moet plaatsen en ga dit tegen de zomer volledig uitwerken mits mischien eerst wat testjes doen. Alvast bedankt voor de berekeningen!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Zwembad opwarmen m.b.v de zon

Gezien de hhogte van de carport zal een opvoerhoogte van 2,7 meter waarschijnlijk niet genoeg zijn.



Bovendien, wie garandeert dat zo'n pomp in werkelijkheid de opvoerhoogte haalt die op een stukje papier staat.

Eerst hele systeem ontwerpen, dan pas een pomp selecteren.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer