Snelheid afleiden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

Snelheid afleiden

Er geldt
\(v=k*r^n\)
\(v=snelheid [m/s]\)
\(k=constante [?]\)
\(r=straal[m]\)
Leid de formule voor de snelheid af.

r=5,97 mm

Ik heb geen idee hoe dat moet, want ik weet niet wat v k en n is.

Ik kan v wel uitrekenen met de normale formule, maar dan heb ik 10 antwoorden.

Dit zijn mijn gegevens:

tijd afstand

0,18 sec 10 cm

0,34 sec 20 cm

0,61 sec 30 cm

1,02 sec 40 cm

1,28 sec 50 cm

1,56 sec 60 cm

1,88 sec 70 cm

2,24 sec 80 cm

2,62 sec 90 cm

2,75 sec 100 cm

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Snelheid afleiden

Die moeten alle tien aan je vergelijking voldoen. Ofwel voldoen ze alle 10 exact, ofwel niet. In dat laatste geval kan je curve fitting kiezen om de parameters te bepalen.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 19

Re: Snelheid afleiden

Ik had 4 verschillende kogeltjes gebruikt voor m'n proef en heb ik de tijd, afstand(=100 cm) en de straal gemeten:

de v had ik uitgerekend dmv deze formule: v=afstand/tijd

r (meter)

0,00199

0,002985

0,00595

0,007575

v

0,189035917

0,363636364

0,892857143

0,980392157

moet ik dan de k(constante) gaan bereken door k=v/r te gaan gebruiken ? (van deze forumule v=k*r^n)

k=v/r

k

94,99292303

60,91061367

150,060024

129,4247072

En wat houdt curve fitting precies in? En hoe kan ik de 'n' bepalen?

Reageer