Springen naar inhoud

Absolute fout op de meting

• Log in om te kunnen reageren

Deguldensnede

Deguldensnede

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2011 - 19:48

Wat verstaan jullie onder de absolute fout op de meting?

Onlangs hoorde ik van iemand dat dit de helft van de schaalverdeling zou zijn, omdat je bij bv een meetlat met schaal 1mm, volgen hem maximum 0.5mm naast het resultaat zou kunnen zitten.
Maar op internet vind ik hierover terug dat de absolute fout de volledige grote van de schaalindeling betreft, dus 1mm, wat volgens mij toch correcter is.
En dan dacht ik hier verder over na, je kan soms toch ook niet zeker zijn dat je 0-punt goed ligt? (dit is dan wel enkel bij bv "losse"meetlatten, niet bij schuifmaten etc) Dus is daar de absolute fout op de meting niet 1+1 dus 2mm?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 mei 2011 - 20:51

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Echelon

Echelon

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2011 - 21:26

Wat verstaan jullie onder de absolute fout op de meting?

Onlangs hoorde ik van iemand dat dit de helft van de schaalverdeling zou zijn, omdat je bij bv een meetlat met schaal 1mm, volgen hem maximum 0.5mm naast het resultaat zou kunnen zitten.
Maar op internet vind ik hierover terug dat de absolute fout de volledige grote van de schaalindeling betreft, dus 1mm, wat volgens mij toch correcter is.

Daar gaat het om. Zo geven bijvoorbeeld 0,5 mm en 1,4999... mm hetzelfde resultaat gemeten met een millimeterlat. Daar zit je maximaal 0,5 mm van af. Dat is de absolute fout (of de onzekerheid) van een meting.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures