Absolute fout op de meting

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Absolute fout op de meting

Wat verstaan jullie onder de absolute fout op de meting?

Onlangs hoorde ik van iemand dat dit de helft van de schaalverdeling zou zijn, omdat je bij bv een meetlat met schaal 1mm, volgen hem maximum 0.5mm naast het resultaat zou kunnen zitten.

Maar op internet vind ik hierover terug dat de absolute fout de volledige grote van de schaalindeling betreft, dus 1mm, wat volgens mij toch correcter is.

En dan dacht ik hier verder over na, je kan soms toch ook niet zeker zijn dat je 0-punt goed ligt? (dit is dan wel enkel bij bv "losse"meetlatten, niet bij schuifmaten etc) Dus is daar de absolute fout op de meting niet 1+1 dus 2mm?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Absolute fout op de meting

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 67

Re: Absolute fout op de meting

Deguldensnede schreef:Wat verstaan jullie onder de absolute fout op de meting?

Onlangs hoorde ik van iemand dat dit de helft van de schaalverdeling zou zijn, omdat je bij bv een meetlat met schaal 1mm, volgen hem maximum 0.5mm naast het resultaat zou kunnen zitten.

Maar op internet vind ik hierover terug dat de absolute fout de volledige grote van de schaalindeling betreft, dus 1mm, wat volgens mij toch correcter is.
Daar gaat het om. Zo geven bijvoorbeeld 0,5 mm en 1,4999... mm hetzelfde resultaat gemeten met een millimeterlat. Daar zit je maximaal 0,5 mm van af. Dat is de absolute fout (of de onzekerheid) van een meting.

Reageer