Open-klem spanning en kortsluiten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 39

Open-klem spanning en kortsluiten

Beste,

ik ben niet goed weg met de concepten "open-klem spanning" en "kortsluiten". In mijn cursus vind ik nergens een goede uitleg hierover en zoektochten op internet geven me ook niet echt meer duidelijkheid. Ik zal de context geven waarin het in mijn cursus voorkomt:

-De belastinglijn van een spanningsbron (niet-ideaal) kan snel bepaald worden door op te merken dat bij het weglaten van de belasting er geen stroom loopt (I=0) en de uitgangsspanning eenvoudigweg Vspanningsbron is. Hoe komt dit?

-Het tweede punt van de rechte wordt verkregen door het kortsluiten van de uitgangsklemmen (Rlamp=0), waardoor de uitgangsspanning 0 wordt. De stroom die dan vloeit wordt gegeven door Ikortsluiting = Vspanningsbron/Rspanningsbron

Hier begrijp ik dus niet goed wat er met kortsluiten bedoelt wordt

-Belastinglijn van een stroombron: snijpunt van de I-as wordt verkregen door kortsluiting van de twee uitgangsklemmen. De kortsluitstroom is in grootte gelijk aan de stroom van de ideale stroombron, namelijk Istroombron.

-In het tweede punt, met open klemmen, vloeit er geen stroom uit de klemmen. De uitgangsspanning wordt dan bepaald door de wet van Ohm: V=Rs*Is

Omdat ik niet echt weg ben met de bovenvermelde twee begrippen is deze uitleg niet zo logisch voor mij als dat het zou moeten zijn... Kan iemand mij hier een begrijpelijke uitleg voor geven?

Dank bij voorbaat,

Joran

Berichten: 7.068

Re: Open-klem spanning en kortsluiten

-De belastinglijn van een spanningsbron (niet-ideaal) kan snel bepaald worden door op te merken dat bij het weglaten van de belasting er geen stroom loopt (I=0) en de uitgangsspanning eenvoudigweg Vspanningsbron is. Hoe komt dit?
Ik neem aan dat je een niet ideale spanningsbron mag zien als een ideale spanningsbron en een interne weerstand (Thevenin). Als er geen stroom door de weerstand loopt, wat is dan het spanningsval over deze interne weerstand? Wat is gezien het antwoord op de vorige vraag dan de spanning op de open klemmen?
-Het tweede punt van de rechte wordt verkregen door het kortsluiten van de uitgangsklemmen (Rlamp=0), waardoor de uitgangsspanning 0 wordt. De stroom die dan vloeit wordt gegeven door Ikortsluiting = Vspanningsbron/Rspanningsbron

Hier begrijp ik dus niet goed wat er met kortsluiten bedoelt wordt
Tussen de klemmen van de niet ideale spanningsbron sluit je een kabel aan. De kabel heeft een weerstand van 0 ohm. De stroom die gaat lopen door deze kabel is de kortsluitstroom.

Nog even:

Open-klemspanning = de spanning die over de klemmen van de niet ideale spanningsbron staat als er niks is aangesloten op de klemmen.

Kortsluitstroom = de stroom die gaat lopen door een draad met weerstand 0 Ohm als je deze tussen de klemmen van de niet ideale spanningsbron zet. (Pas op! In de meeste gevallen is het onverstandig om een spanningsbron kort te sluiten. Er gaan dan snel grote stromen lopen en dan gaan er dingen stuk)

Reageer