Springen naar inhoud

Bruinen huid onder invloed van uv na 1malige blootstelling

• Log in om te kunnen reageren

makeupyourmind

makeupyourmind

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2011 - 17:21

Beste

wij moeten een vragenbundel oplossen (waar waarschijnlijk een paar examenvragen van terugkomen op het examen) over het bruinen van de huid onder invloed van UV licht. ik zou ook moeten weten hoe lang zal je die kleur behouden na 1-malige blootstelling en waarom.
Ik heb dit proberen op te zoeken via verschillende sites maar ik heb nog helemaal geen informatie tot dusver gevonden. Dus als iemand enig idee heeft wat t antwoord op deze vraag is, SHOOT. En de bron mag er ook bij voor de zekerheid ;)

Mvg

Matthias

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 mei 2011 - 18:25

Wat verkleurd er precies wanneer de huid aan uv blootgesteld wordt? Hoe lang duur het vervolgens voor deze cellen om zich te vernieuwen?
"Meep meep meep." Beaker

makeupyourmind

makeupyourmind

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2011 - 22:17

ja geen idee eigenlijk, het vak is histologie en ja de vraag luidt als volgt : Bespreek het bruinen van de huid onder invloed van UV licht. Hoe lang zal je die kleur behouden na 1-malige blootstelling en waarom.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 mei 2011 - 01:01

Dan is het misschien tijd om dat eens uit te zoeken. Het antwoord heb ik je in principe al bijna helemaal gegeven.
"Meep meep meep." Beaker

makeupyourmind

makeupyourmind

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2011 - 13:03

ah zo bedoel je het, oke ik zal het eens proberen te zoeken op die termen

makeupyourmind

makeupyourmind

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2011 - 13:48

ik denk dat het antwoord is :
melanine zorgt voor de kleuring onder invloed van uv. want dit is de pigment die de bruine kleur veroorzaakt opgeslagen in keratinocyten etc etc.

en de tijd is binnen 72 u worden veranderingen in bovenliggende epidermis waargenomen, en na 96u treed necrose op, dus 96-72=14uur kleurbehoud

ik neem aan dat het allemaal niet zo simpel is ?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 mei 2011 - 14:40

Waarom niet? dat je 14 uur de exact zelfde kleur behoudt en dat deze daarna geleidelijk af gaat nemen vindt ik niet zo raar klinken. Hoe ben je trouwens aan die cijfers gekomen als ik vragen mag?
"Meep meep meep." Beaker

makeupyourmind

makeupyourmind

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2011 - 15:10

staat in mn boek : functionele histologie van junqueira.

''bij hevige zonnebrand wrd de huid beschadigd binnen 6u na blootstelling laten basale cellen in de epidermis fragmentaties zien in de kern en in gevacuoliseerde cytoplasma ontstaan opeenhopingen keratinefilamenten terwijl ook het aantal desmosomen afneemt. Binnen 72 u worden veranderingen in bovenliggende epidermis waargenomen, en na ongeveer 96u treed necrose op...''

makeupyourmind

makeupyourmind

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2011 - 15:57

en ik bedoel natuurlijk 24uur haha slaaptekortje ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures