De invloed van peptoon in fermentatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 16

De invloed van peptoon in fermentatie

Geachte,

Ik ben op dit moment onderzoek aan het doen naar simultane sacchafiricatie en fermentatie in een batchreactor met saccharomyces cerevisiae. In dit onderzoek vergelijk ik een aantal mediumsamenstellingen en hun ethanolopbrengst, biomassa opbrengst etc.

De 1e reactie doe ik met een basismedium; gist extract, peptoon en alfa cellulose

De 2e met toevoeging van (NH4)2HPO4 en MGSO4.7H2O

De 3e met toevoeging van (NH4)2HPO4 en MGSO4.7H2O en zonder peptoon

Nu ben ik al een tijd opzoek naar de invloed van peptoon op de vergistingsreactie. Ik weet reeds dat peptoon veel stikstof bevat maar dit wss overbodig is omdat het gist extract amino zuren als stikstofbron bevat. Zijn er nog andere dingen die u mij kan vertellen over de inhoud van peptoon (is verrassend moeilijk te vinden online). En verdere tips en uitleg zijn natuurlijk ook welkom!

Mvg,

Berichten: 3

Re: De invloed van peptoon in fermentatie

Peptone (net als tryptone) is een mix van peptides en dus een goede bron van aminozuren.

Het wordt gemaakt door een bepaald eiwit te knippen met een protease. Het eiwit bepaald welk type peptone je krijgt; een digestie van casaine resulteerd bijvoorbeeld in peptone C.

Echter, het is ook mogelijk om peptone van weefsel te krijgen, van animal tissue geeft peptone A. Dit bevat dan ook andere biologische stoffen als vetten, metalen, zouten, vitamines, etc.

Ik weet verder niet of yeast extract genoeg aminozuren bevat om een cultuurtje goed op te laten groeien. Dus misschien heb je peptone nodig om voldoende aminozuren te leveren.

Reageer