'verban internet en mobiele telefoon van scholen'

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

'verban internet en mobiele telefoon van scholen'

'Verban internet en mobiele telefoon van scholen'

Gepubliceerd: Dinsdag 17 mei 2011

Auteur: René Schoemaker

Schoolkinderen mogen niet meer worden blootgesteld aan straling van mobiele telefoons en draadloze internetverbindingen (wifi). Scholen moeten die verbannen, vindt de Raad van Europa.


Lees meer ....

Over het gevaar of het gebrek daaraan zijn we het kennelijk nog steeds niet eens?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: 'verban internet en mobiele telefoon van scholen'

Over het gevaar of het gebrek daaraan zijn we het kennelijk nog steeds niet eens?
In de wetenschappelijke wereld zijn ze het er duidelijk over eens, maar daarbuiten durft het al eens omslaan...
“Als we wachten totdat er zwaarder wetenschappelijk en klinisch bewijs is, kan dat leiden tot hoge economische en gezondheidskosten zoals eerder is gebeurd met asbest, gelode benzine en tabak.”
Iemand een idee wat dat lichte bewijs dan precies is dat we nu hebben?
De commissie vindt verder dat overheden mensen met overgevoeligheid voor dergelijke straling meer serieus moet nemen.
Bestaat er al iemand waarvan de ziekte überhaupt aangetoond is?

En ondertussen mogen we rustig de babyvoeding in de microwave steken... ;)

Gelukkig is het maar een volledig anachronistisch orgaan dat zoiets voorsteld. (het is NIET een EU-orgaan)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 411

Re: 'verban internet en mobiele telefoon van scholen'

In de wetenschappelijke wereld zijn ze het er duidelijk over eens, maar daarbuiten durft het al eens omslaan...
Wat is die consensus in de wetenschappelijk wereld dan? (Ik vraag het me af omdat ik er gewoon niets van ken. :-) )

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: 'verban internet en mobiele telefoon van scholen'

Wat is die consensus in de wetenschappelijk wereld dan? (Ik vraag het me af omdat ik er gewoon niets van ken. :-) )
Dat de huidige grenzen al aan de erg voorzichtige kant zijn. En dat radiosensitiviteit onzin is...

http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_phone_...tion_and_health

http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnet...tion_and_health

Bovendien weten we nog maar zeer weinig van de effecten van lage dosissen straling, zo zijn er aanwijzingen dat lage dosissen radio-activiteit bijvoorbeeld goed zijn voor de gezondheid, maar heeft men geen flauw idee waarom. Men weet enkel dat het huidige LNT-model dat dikwijls gebruikt wordt hoogstwaarschijnlijk niet correct is.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: 'verban internet en mobiele telefoon van scholen'

Ik vind dat lampen ook verboden moeten worden op scholen. Weet je wel hoeveel em-straling die uitzenden??? :P ;)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 373

Re: 'verban internet en mobiele telefoon van scholen'

'Verban internet en mobiele telefoon van scholen'
Ja, die zorgen voor veel te veel afleiding in de klas.

Ik verwachtte trouwens serieus een bezwaar in die categorie bij het zien van de topictitel. Maar het bleek geneuzel over straling...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: 'verban internet en mobiele telefoon van scholen'

De meest ideale oplossing is om elke leerling tijdens de les op te sluiten in een kleine kooi van Faraday met dikke tralies.

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: 'verban internet en mobiele telefoon van scholen'

Erik Leppen schreef:Ja, die zorgen voor veel te veel afleiding in de klas.

Ik verwachtte trouwens serieus een bezwaar in die categorie bij het zien van de topictitel. Maar het bleek geneuzel over straling...
Ja dat vind ik ook, en met name het luisteren van muziek vind ik in de klas enorm storend en zelfs ook onbeschoft. Ik vind het jammer dat de meeste leraren er op mijn school geen moeite mee hebben. Ik snap zelf de hele aandacht voor telefoons ook niet. Je SMS't eventjes naar een op tv met veel bombarie aangeprezen 4-cijferig nummer om voor onverwacht hoge kosten het een of andere stomme deuntje of filmpje op je telefoon te krijgen, en je hoeft maar op een knopje te drukken of de halve klas stormt erop af om naar dat kleine beeldschermpje te kijken. Ik snap echt niet wat er allemaal zo geweldig aan is. Maar ja, mijn medeleerlingen zitten ook niet allemaal op een wetenschapsforum, dus het zal wel weer aan mij liggen.
Het begrip God is synoniem aan het begrip realiteit.

Berichten: 25

Re: 'verban internet en mobiele telefoon van scholen'

Volgens de WHO zouden gsm's nu toch mogelijk kankerverwekkend kunnen zijn:

"Lyon, France, May 31, 2011 ‐‐ The WHO/International Agency for Research on Cancer (IARC) has

classified radiofrequency electromagnetic fields as possibly carcinogenic to humans (Group 2B),

based on an increased risk for glioma, a malignant type of brain cancer, associated with wireless phone use.
"

http://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2011/pdfs/pr208_E.pdf

http://www.who.int/en/

Ze zijn voorzichtig in hun verwoording, maar dit wil toch iets zeggen, aangezien de WHO dit waarschijnlijk niet zomaar zou zeggen...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: 'verban internet en mobiele telefoon van scholen'

Eigenlijk zeggen ze niets. Ze zeggen alleen dat er mogelijk een verband is. Dus het is niet eens zeker dat er een link is, laat staan een oorzakelijk verband.

Uit je eerste link:
A positive association has been observed between exposure to the agent and cancer for which a causal interpretation is considered by the Working Group to be credible, but chance, bias or confounding could not be ruled out with reasonable confidence
Daar komt nog bij dat het alleen geldt voor glioma en niet voor andere vormen van kanker.

Het kan dus zomaar zo zijn dat mensen die veel bellen allemaal ook veel in de buurt van stopcontacten (elektriciteit) vertoeven en dat het probleem dáár ligt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer