Resistiviteit grafiet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 17

Resistiviteit grafiet

Ik zit met een probleem. Voor school moeten we voor fysica een onderzoekscompetentie maken. Ik onderzocht de verschillende aspecten die de weerstand beïnvloeden. Dit heb ik met een proef gedaan. Hierbij meet ik de weerstand over verschillende (verschillend in lengte, diameter en hardheid--> verschillende types potloden gebruikt: dit laatste is iets minder relevant) potloden (dus grafietstaven).

Waar zit lijn probleem nu? Wel, ik ben nu bezig met mijn werk op te stellen, en om controles uit te voeren wil ik de wet van Pouillet gebruiken (R= ρl/A met ρ de resistiviteit). Ik ben dus eerst op zoek gegaan naar de waarde van de resistiviteit van grafiet. Deze is 100 tot 1000*10^-8. Nu is mijn eerste vraag: welke moet ik gebruiken? Als ik dit invul, komt dit allesbehalve overeen...

Om enkele van mijn metingen te geven: (r= constante= 0.1^.2 m) en voor de oppervlakte van de staaf gebruiken we de formule van een cilinder: A = 2.π.r.(r+l)

Lengte l ( 10^-2m) Weerstand R (Ω)

17,7 17,2

7,2 11,3

3,9 6,5



Als ik dan de resistiviteit uit deze metingen wil halen, dan klopt dit ook allesbehalve. Ik krijg waarden (voor de 1e meting) van bijvoorbeeld 0.108 Ω*m. Dit ligt dus allesbehalve tussen deze waarden...

Mijn 2e vraag: wat zie ik over het hoofd of wat heb ik verkeerd gedaan?

Alvast bedankt voor de hulp!!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Resistiviteit grafiet

wola schreef:..//.. Ik onderzocht de verschillende aspecten die de weerstand beïnvloeden.

..//..

Ik ben dus eerst op zoek gegaan naar de waarde van de resistiviteit van grafiet. Deze is 100 tot 1000*10^-8. Nu is mijn eerste vraag: welke moet ik gebruiken?
Geen. Je onderzoekt kennelijk de invloed van verschillende omstandigheden op de weerstand van een grafietstaaf die je voor je hebt. Bijvoorbeeld, of een verhoging van temperatuur de weerstand beïnvloedt, en zo ja hoe en in welke mate. Je onderzoekt niet de soortelijke weerstand van grafiet. Je doet zo netjes mogelijk waarnemingen, legt deze vast en bediscussieert ze. Dan vergelijk je met eventuele andere onderzoeken en ga je jezelf eventueel afvragen waarom jouw resultaten afwijken van die van andere onderzoekers.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Resistiviteit grafiet

Om enkele van mijn metingen te geven: (r= constante= 0.1^.2 m) en voor de oppervlakte van de staaf gebruiken we de formule van een cilinder: A = 2.π.r.(r+l)
Dit zijn geen metingen, dit zijn formules.

Ik weet niet wat je "r" voorstelt, en 0,10,2 lijkt me een wat vreemde waarde voor om het even wat voor parameter. Kun je net zo goed gelijk 0,631 noteren.

Verder, "A = 2.π.r.(r+l)" is in elk geval geen formule die kan slaan op de doorsnede van je grafietstaaf zoals ik me voorstel dat de stroom erdoorheen loopt. Dan zou ik eerder A= π.r² verwachten. (dwz, voor een cilindervormige grafietstaaf waar je in de lengterichting een stroom doorheen laat lopen)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer