Springen naar inhoud

Elektronvangst

• Log in om te kunnen reageren

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2005 - 12:51

Het schijnt zo te zijn dat een atoom kern een electron uit zijn schil kan ontvangen en dan vervalt de kern naar een lager massa getal omdat de er een proton weg is gegaan, en er word ook nog een neutrino uitgezonden.

Ik vraag me af, hoe gaat dit in de kern in zijn werk?
Is het het tegenover gestelde van neutron verval?
Zend het electron een W- boson uit en vervalt tot een neutrino en word de w-boson ontvangen door een up quark , en deze verandert door de lading in een down-quark?of gebeuren er andere dingen zodat deze vergelijking klopt die ik heb gezien
74Be+0-1e -->73Li + v

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2005 - 19:09

ik snap hem al, ik had niet juist gekeken naar de vergelijking

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2005 - 21:55

Ik zie in de binas in een tabel waarin verschillende atoom isotopen vervallen, en wat voor straling ze uitzenden.
IK zou denken als een electron door de kern word opgenomen werd er zowiezo een foton uitgezonden wordt , want het electron verlies aan energie. Toch is dit niet altijd het geval. Hoe kan dit?
word het pas vermeldt als een foton een bepaalde energie heeft in de binas? of heeft het een andere reden?

Hallo1979

Hallo1979

• >1k berichten
  • 1172 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 oktober 2005 - 22:16

bij electronvangst gaat het om de volgende reactie:

e- + p+ --> n

deze is incompleet. er wordt nog wat uitgestoten, namelijk een neutrino Dus

e- + p+ --> n + neutrino(e)

in de binas worden neutrinos niet genoemd
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent
the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2005 - 22:44

ja dat weet ik , maar als een elctron de atoom kern toe beweegt hoort het toch een foton te geven? of vervult de neutrino een speciale rol? ik zou denken, het electron zend gewoon een W- boson uit. en vervalt tot een neutrino, dit doet hij als hij in de kern komt, dan is hij al energie verloren. de W- word opgenomen door een Up uit een proton, en word een down, en zijn groepje een neutron, waar blijft de foton in de binas?

Hallo1979

Hallo1979

• >1k berichten
  • 1172 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 oktober 2005 - 23:36

ik denk dat het komt omdat een electron niet versneld wordt (of vertraagt) maar 'per ongeluk' botst met de kern.

dit denk ik. Als het electron versnelt wordt dan moet het inderdaad een foton uitzenden.
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent
the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2005 - 23:40

ik denk dat het komt omdat een electron niet versneld wordt (of vertraagt) maar 'per ongeluk' botst met de kern.  

dit denk ik. Als het electron versnelt wordt dan moet het inderdaad een foton uitzenden.

ik zou net denken dat het miss versnelt ipv een foton uitzenden?

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2005 - 19:19

even wat anders. onder welke voorwaarden neemt een kern een electron op. want ik vindt het vreemd, het ene isotoop vervalt onder K-vangst en de ander weet niet. wat heeft een neutron meer of minder en nu weer mee van doen?

• Gast

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 17:23

even wat anders. onder welke voorwaarden neemt een kern een electron op. want ik vindt het vreemd, het ene isotoop vervalt onder K-vangst en de ander weet niet. wat heeft een neutron meer of minder en nu weer mee van doen?

elektronenvangst komt voor als de kern onstabiel is (#protonen > #neutronen)
Door elektronenvangst is er dus 1 proton minder, en zo geraakt de kern stabiel. Wat ook een mogelijkheid is, is dat een proton wordt omgevormd tot een neutron, bij dit verschijnsel komt ook nog een positron vrij (β+)

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 19:38

dankje voor je antwoord ik heb nog wel wat vragen

hoe weet een electron of een kern teveel neutronen heeft?

en waarom Beta + verval. en geen Electronvangst. wanneer "maakt" een atoom "de keuze" tussen K-vangst of Beta + straling.

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2005 - 17:45

verder zat ik te denken, er is toch geen gewantideerde baan die een electron daar toestaat?

• Gast

Geplaatst op 02 november 2005 - 23:32

Antoon stelt de vraag:
Hoe weet een elektron nu dat er teveel neutronen in de kern zitten?
Ik vind dit een zeer goede vraag en hij verdient hiervoor een pluim.

Zelf heb ik in verband met mijn Mercury Power Motor, of die nu wel functioneert of niet, ook zulke vragen geprobeerd te beantwoorden.
Ik wilde een verhoogde elektronenvangst creeeren om zo een reaktie in de kwikkern te bekomen.
Toen ik wetenschappelijke hulp zocht heb ik die niet bekomen zodat ik zelf het een en ander uit heb moeten puzzelen.
Je bekomt geen hulp om bepaalde redenen.

Maar ik heb wel het een en ander ontdekt op internet waar ik wat aan had.

Dus Antoon: ga op internet rondsnuffelen met 'kern' woorden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures