Ligger schip/boot

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Ligger schip/boot

Hoi beste forumleden,

Voor een leuke opdracht op school maak ik samen met een collega een gebouw dat laten als een boot/schip gebruikt moet gaan worden. Dit gebouw heeft een ellipsvorm, waarvan de stalen waterdichte onderkant op het water komt te staan. Hierboven is een glazen koepel gemaakt.

In de bijlage met de naam belastingschema's is te zien dat het gebouw 3 stadia kent, 1 waarop het op een expo locatie staat, 2. tijdens het vervoeren en 3.gebouw op het water.

De totale breedte van de boot bedraagt 30 meter en de lengte 42 meter.

Nu wil ik weten, om mijn ontwerp verder uit te werken, hoe groot de ligger aan de onderkant moet zijn. In mijn studie bouwkunde hebben we dit probleem nooit eerder behandeld, er zijn ook geen vuistregels om dat globaal te bepalen, dus ik heb geen flauw idee hoe dat kan.

Ik hoef het dan gelukkig ook niet te berekenen. Volgens de docent kan ik volstaan met een referentie, maar die heb ik ook niet kunnen vinden ;) , ik heb alleen aschema's van de onderdelen kunnen vinden.

Ik gok dat de ligger 600-900mm moet zijn, maar dat is alleen op gevoel gebaseerd.....
Bijlagen
constructie_principe_onderkant.pdf
(396.9 KiB) 100 keer gedownload
belasting_schema__s.pdf
(582.08 KiB) 103 keer gedownload

Berichten: 6

Re: Ligger schip/boot

Ik heb een referentie bekeken, en met behulp van verhoudingen beredeneerd dat het 800mm moet zijn. Helaas blijft dit een schatting, maar het kan ook niet anders als je niet alle belastingen kent ;)

Reageer