Wagentje laten rijden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Wagentje laten rijden

ik zit in de tweede klas van de middelbare school. voor natuurkunde heb ik nu een opdracht gehad, waar ik graag wat hulp vanaf dit forum zou willen ontvangen.

ik moet namelijk een autootje laten rijden.

regels die ik moet respecteren:

maximale afmetingen (lengtexbreedtexhoogte) 30cmx20cmx15cm

ledig gewicht: maximaal 1 kg

minimaal af te leggen afstand: ledig 5meter, beladen met 250 gr 1meter

het wagentje mag niet op benzine of (gif)gas gaan, maar moet natuurvriendelijk verplaatsen.

ook de materialen waar het van gemaakt is moeten natuurvriendelijk zijn, gerecycled

ik zou eigenlijk ook geen materialen mogen gaan kopen zei de leraar, maar aangezien al het oude speelgoed inmiddels weggedaan is, wordt dat wel erg lastig. ik zal toch iets moeten vinden wat als wielen kan dienen....of een skoep ofzo

wie kan mij wat op weg helpen? alvast bedankt voor je reactie.

Berichten: 7.068

Re: Wagentje laten rijden

Wat voor ideeen heb je zelf al?

Berichten: 5

Re: Wagentje laten rijden

Eigenlijk heb ik geen echt idee. Er gaat van alles door mijn hoofd: skoep met water of zand, elastiek opwinden, misschien magneten. Batterijen mag niet helaas. Een van deze genoemde keuzes moet op de één of andere manier worden verbonden met wielen. Ik zou een speelgoedauto kunnen kopen of zoiets want ik heb uiteraard wieltjes nodig, met assen, en dan op dat autootje iets moeten opplakken. Bijvoorbeeld de skoep met daarboven een trechter. (Het is nogal een technisch gebeuren en ik ben meer een talenmens. Ik zit in de tweede klas middelbare school maar niet van het technisch onderwijs... )

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wagentje laten rijden

Wat is een skoep?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Wagentje laten rijden

Wat is een skoep?
Waarschijnlijk een schoep of een blad van een turbine. In een vlaams dialect klinkt het als 'skoep' ;)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 5

Re: Wagentje laten rijden

ik bedoel dus zo'n draaiend rad, wat een watermolen ook heeft. (ik kom uit de kop van noord-holland, daar spreekt men over skoep). heb bij mijn broertje in de kast nog wat lego gevonden. ook wat autobandjes van lego. vond ook wat tandwieltjes, daar kan ik ook misschien wat mee. heb in de spirograph tekendoos ook tandwieltjes trouwens. de grote vraag is dan dus hoe ik ze laat draaien en hoe ik alles aan elkaar vast moet maken. als dat draaien met elastiek om de as moet, dan vraag ik me af of het wagentje 5 meter af kan leggen. een skoep of schoep zou dan niet nodig zijn. eerder een mast en dan een föhn.

Re: Wagentje laten rijden

BENE schreef:het wagentje mag niet op benzine of (gif)gas gaan, maar moet natuurvriendelijk verplaatsen.

ook de materialen waar het van gemaakt is moeten natuurvriendelijk zijn, gerecycled
Wellicht volgens het principe van een klok met gewichtjes?
ik zou eigenlijk ook geen materialen mogen gaan kopen zei de leraar, maar aangezien al het oude speelgoed inmiddels weggedaan is, wordt dat wel erg lastig. ik zal toch iets moeten vinden wat als wielen kan dienen....of een skoep ofzo
Weggeefwinkel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Wagentje laten rijden

Alles waarin je energie kunt "opslaan". gewichten op hoogte die kunnen zakken, veren of elastieken, dat soort dingen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer