Statistiek kansberekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

Statistiek kansberekening

Hallo,

Ik heb nog een vraag i.v.m kansberekening.

De vraag gaat als volgt :

80% studenten studeert thuis

70% op kot (op kamers in nederland)

60% Thuis en op kot

A)Bereken de kans dat een student niet studeert.

Hier ga ik een beetje de mist in ? Het antwoord zelf weet ik niet :S

Klopt deze stelling ? : 60% Thuis en op kot , dus rest : 40% Studeert of thuis of op kot of niet

Maar dan zouden er hier een paar studenten tussen zitten die enkel thuis studeren of enkel op kot, dus Die 40% zijn de niet studerende studenten.

Of zitten er nog niet studerende mensen bij de 100-80% =20% van Thuis en 100-70%= 30% van op kot ?

Ik vind het ambetant als ik het begin van de oefening niet echt begrijp, want hierop worden dan weer oefeningen gesteld zoals conditionele kans ( die ik onderstussen wel kan) maar jah,... als je al verkeerd begint ;)

Graag heb ik een soort richtlijn ofzo waar ik dan mee verder kan.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten

Steven

Berichten: 7.068

Re: Statistiek kansberekening

Roxn schreef:Klopt deze stelling ? : 60% Thuis en op kot , dus rest : 40% Studeert of thuis of op kot of niet

Maar dan zouden er hier een paar studenten tussen zitten die enkel thuis studeren of enkel op kot, dus Die 40% zijn de niet studerende studenten.
Deze redenatie kan ik niet volgen. Het klopt dat er drie types in de 40% zit: 1. thuisstudeerders, 2. kotstudeerders en 3. niet-studeerders. De eerste twee types zijn geen niet-studeerders, want ze studeren op bepaalde plekken.

Of anders, stel dat de gehele 40% niet-studeerders is. Is het dan mogelijk dat 70% van de studenten kotstudeerder is? Bedenk dat een thuis-en-kotstudeerder zowel meegeteld wordt als thuisstudeerder, kotstudeerder en thuis-en-kotstudeerder.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Statistiek kansberekening

Maak een Venn-diagram van 100 studenten.

Reageer